Liza ”Villbada” Grevblad startar en ny e-handel

"Man vet aldrig om badbaljebranschen tar slut".

Den populära e-handelsprofilen och badfantasten Liza Grevblad, som ligger bakom e-handelssuccén med Villbada.se, startar en ny e-handel. Det berättar hon nu för Ehandel.se.

- Den är precis nystartad, jag har inte ens hunnit presentera innehållet ännu, säger hon.

Annons

“Vill inte avslöja exakt vad jag ska sälja”

Tjoohoo.se är namnet på den nya skapelsen och Liza berättar att hennes tanke är att hon där ska kunna sälja varor som inte ryms inom ramen för Villbada.

- Produkterna kommer att vara på temat “leka, leva, lära”. Det kan ju förstås innefatta jättemycket och jag vill inte avslöja exakt vad jag ska sälja ännu, men jag har jobbat inom förskolans värld i 25 år, så det lutar åt att blanda sånt som är relaterat till det med lite annat smått och gott.

“Vet aldrig om badbaljebranschen tar slut”

Hon berättar att ett av syftena med den nya e-handeln är att vara på den säkra sidan, om efterfrågan på badbaljor mot förmodan skulle minska.

- Man vet aldrig om badbaljebranschen tar slut. När jag har sålt sju miljoner baljor så kanske behovet är mättat? Man vet aldrig vad som händer och man måste ha en reservplan.

Än så länge finns det dock inget som tyder på att badbaljorna minskar i popularitet. Senast hon kollade så hade Liza sålt runt 7000 baljor, så det är förstås ett tag kvar till sju miljoner. Däremot har hon tyvärr fått lära sig den hårda vägen att alla aktörer i e-handelsbrasnchen inte är några hedersknyfflar.

Flera gånger har andra företag kopierat hennes företagsidé.

- Jag var beredd på att någon kund i Kina kunde kopiera mina ritningar. Då blev jag nästan bara glad. Men det var värre när svenska kollegor, som tänkte att de också ville vara med på succén, gjorde samma sak. Det hade jag svårare för, säger Liza Grevblad.

Badar med maken i extra stor balja

Men de som känner Liza vet att hon inte är en person som låter sig nedslås av motgångar och istället för att låta ohederliga typer försöka konkurrera ut henne, har hon valt att utveckla badbaljesortimentet.

Annons

- Nu får jag snart baljor i nya storlekar! XL och 2XL har kommit in, så det är jätteroligt! Jag har lagt upp en video på Facebook där jag och mannen badar i en 2XL-balja. Man måste tänka framåt och ha en ny strategi.

Liza Grevblad och hennes make tar ett gemensamt dopp i en balja av storleken 2XL.

“Ett uttryck för att livet går vidare”

Samma filosofi ligger bakom beslutet att starta ännu en e-handel, vilket inte minst det nya namnet avspeglar.

- När det sker katastrofgrejer så skriker jag alltid "tjoohoo!". Jag har fått lära mig att alla i branschen inte är snälla och går på etik och moral. Men jag har också fått lära mig uttrycket “hard business”. Och då är tjoohoo ett uttryck för att livet går vidare.

Nu är planen också att Liza Grevblad ska börja åka runt och föreläsa om sina erfarenheter med Villbada och av e-handelsbranschen.

- Det ska bli en inspirationsföreläsning. Jag vet inte riktigt hur det ska gå till ännu, det projektet ligger bara i startgropen. Men det här med baljorna är en så rolig historia med allt som hänt på vägen, så det vill jag dela med mig av.

Vad är ditt viktigaste budskap till andra?

- Jag är själv en känslomänniska, så jag vet att det kan vara jobbigt att acceptera vissa saker när det är något man känner starkt för, och det är ju en nackdel i e-handelsbranschen. Men man måste lära sig att klippa av den där känslotråden. Man får bita ihop. Det är bara att sluta böla! Sätt fokus på ditt eget och kör på!

Annons