Annons

Ljus framtid för nätmaten som ökade med 32 procent

Ljus framtid för nätmaten som ökade med 32 procent

2016-05-10 10:42

Matförsäljningen på nätet inledde året starkt och det finns inga tecken på avmattning.

Livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 40 procent under 2015 och det nya året har fått en liknande start. Svensk Digital Handel har släppt sin rapport, D-food Index, för det första kvartalet 2016 och där står det klart att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 32 procent under årets första tre månader, jämfört med samma period 2015.

Och enligt Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, finns det inga tecken på avmattning.

– En av fyra kunder säger att de tänker öka sin matkonsumtion på nätet under året, och Sverige ligger fortfarande en bra bit bakom de ledande nationerna. Det finns därför en stor potential för fortsatt tillväxt framöver, säger Jonas Ogvall.

Frakten enda akilleshälen

Precis som många gånger tidigare är det lösplock som går snabbast framåt. Under det första kvartalet ökade försäljningen av lösplock med 43 procent medan de färdiga middagslösningarna ökade med 21 procent under samma period.

Annons
Annons

Enligt tidigare prognoser väntas försäljningen av mat på nätet öka med 38 procent under 2016. Men även om det är smidigt att klicka hem sina dagligvaror online, finns det fortfarande en del bitar att jobba med.

– Det är alltjämt fraktkostnaden som betraktas som den största nackdelen med att handla mat på nätet. Samtidigt har livsmedelsbranschen varit bland de mest drivande för förbättrade fraktlösningar. Det är inte i många andra branscher som aktörerna erbjuder leverans på kvällar, helger och ibland samma dag, säger Jonas Ogvall.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta