Lokal butik öppnar e-handel: ”En överlevnadsstrategi”

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Ogräs är en kläd- och designbutik som grundades 2006 av makarna Christin Rampeltin Molin och Gustaf Molin. Sedan dess har butiken endast funnits i Västervik, men nu lanseras en e-handel i egen regi, ograsdesign.se

– Vi ser nu att en webbutik är ett viktigt och nödvändigt steg för oss. Både för att skapa en ytterligare försäljningskanal där vi kan erbjuda flera kunder att handla, utan att vara beroende av att vara på plats eller av öppettider. Men också för att skapa ett ytterligare skyltfönster, även för lokala kunder, säger Christin Rampeltin Molin, i ett pressmeddelande.

Annons

Varumärket har spridits utöver Västerviks gränser och kunder över hela Sverige har efterfrågat en webbutik, skriver grundarna på sin nya sajt.

– Vi har kunder över hela Sverige och tack vare sociala medier kan vi interagera med kunder dagligen. Det har gjort att vi känt mer och mer att vi måste kunna erbjuda även dessa kunder att handla på ett enkelt sätt utan för många steg, säger Christin Rampeltin Molin.

Inte första gången online

Detta är dock inte första gången som Ogräs produkter säljs på nätet. Företaget har tidigare sålt via marknadsplatsen Miinto. Men nu menar ägarna att satsningen på en egen webbutik är strategisk och en nödvändig överlevnadsstrategi.

– Många företagare, inom handeln, har det mycket tufft och vi ser idag många fysiska butiker som får stänga ned, över hela landet, säger Christin Rampeltin Molin och tillägger: 

– Vi ser därför denna webbutik som en satsning, men även en överlevnadsstrategi där vi hoppas att ett digitalt skyltfönster och nya försäljningskanaler även kan gynna den lokala fysiska butiken och dess försäljning.

Annons