London nästa för Ubers snabba matleveranser

Den brittiska huvudstaden står på tur när taxiföretaget expanderar sin matleveranstjänst, UberEats.

Taxitjänsten Uber har under de senaste åren flörtat allt mer med e-handelsbranschen och erbjuder sedan i höstas bland annat expressleveranser i samarbete med e-handelsplattformarna Shopify och BigCommerce.

Nyligen meddelade även Walmart att de kommer att använda sig av Uber vid hemleveranser och sommaren 2015 lanserades UberEats. En tjänst som kör ut lunch och matbeställningar till kunderna och påminner en hel del om Rocket Internet-ägda Foodora, som just nu expanderar i Sverige.

Annons

Efter UberEats lansering, som skedde i Chicago, New York och Los Angeles, har Uber rullat ut tjänsten på en allt bredare front under 2016 och nu blir det även möjligt för Londonborna att beställa hem mat med taxin.

Expansion att vänta

Enligt The Verge har 150 Londonrestauranger redan anslutit sig till tjänsten och enligt bolaget själva ska man expandera tjänsten till områden utanför centrala London under de kommande veckorna.

Beställa gör man antingen via UberEats app eller hemsida och det går att följa leveransen från start till mål, och kommer den inte fram inom 30 minuter får mottagaren 20 punds rabatt på sin nästa order.

Med lanseringen i London finns Ubers matleveranstjänst nu i 18 städer världen över och Storbritanniens huvudstad blir därmed den andra staden i Europa, efter Paris. I USA har tjänsten seglat upp som en direkt konkurrent till Postmates, Seamless och GrubHub och i Storbritannien får man brottas med aktörer som Deliveroo, Hungry House och Just Eat.

Annons