Louise Arén ny e-handelschef för Bukowskis

Auktionshuset Bukowskis har rekryterat Louise Arén som nu chef för digital utveckling och e-handel.

Det anrika auktionsföretaget Bukowskis kunde i höstas konstatera att onlinehandeln hade blivit det nya heta när det stod klart att företagets omsättning på nätet för första gången hade gått om den från de traditionella slagauktionerna. De ska nu ha passerats med råge av nätauktionerna, som ökade med 19 procent i fjol. En siffra som kan jämföras med att e-handeln totalt i Sverige ökade med 12 procent under samma period.

Därför är det kanske inte så konstigt att Bukowskis nu satsar på att anställa en chef för e-handel och digital utveckling. Jobbet har gått till Louise Arén, som tidigare har arbetat med marknadsföring och e-handel för bland andra Absolut Vodka och telekomoperatören 3.

Annons

- Det är en stor förändring organisatoriskt, det ska man självklart ha i åtanke. På nätet sker affärer under alla dygnets timmar, varje dag året runt och vi befinner oss ändå bara i början av utvecklingspotentialen, säger hon.

Konkurrerar med Blocket

2015 omsatte Bukowskis e-handel 225 miljoner kronor och framöver är det fortsatt fokus på det digitala som gäller för Bukowskis.

- Våra huvudsakliga konkurrenter på nätet idag är just de som är hundra procent online och inte traditionella auktionshus. Vi tittar snarare på exempelvis Blocket och uppstartsbolag som ligger i framkant och inte bara följer, utan istället skapar nya beteenden och behov hos de som handlar och säljer konst och design, säger Louise Arén.

Sedan Bukowskis lanserade sin sajt ska auktionshuset ha fått mer uppmärksamhet utomlands och i dag uppges bukowskis.com ha 40 000 besökare om dagen.

- Det finns en vital paradox i att alla är så intresserade av att bygga sitt personliga hem och knyta an till gediget hantverk genom ting med historia. Men man väljer att i stor utsträckning förverkliga detta genom inköp i en digital kanal. Nätet har blivit en enorm mötesplats för design och konstintresserade över hela världen, säger Anna-Karin Laurell, VD för Bukowskis.

Annons