Nätet har blivit Bukowskis nya kassako

Den en gång så konservativa branschen har börjat förändras och det anrika auktionshuset omsätter nu mer på nätet än från traditionella slagauktioner.

Konstauktioner på nätet har blivit en allt större marknad. Bland de stora auktionshusen som tagit klivet in i den digitala tidsåldern finns bland annat Sothebys som sedan i våras även streamar sina New York-auktioner på Ebay så att kunder kan lägga sina bud online eller via telefon.

Även i Sverige växer antalet aktörer som erbjuder kvalitetsauktioner på nätet och tidigare i år plockade Auctionet, som är en av landets största marknadsplatser för auktionsföremål på nätet, in 25 miljoner kronor för en expansion på den tyska marknaden.

Annons

Av de renodlade auktionshusen är anrika Bukowskis en av de mest namnkunniga. Och trots en en konservativ bransch ser Bukowskis nu för första gången en större omsättning på nätet än från traditionella slagauktioner, rapporterar Breakit.

– Vi märker en förändring i människors beteende. Det är allt fler kunder som vill sköta hela försäljningen via sajten. Det beror på att det har en rad fördelar, till exempel att du kan sälja 1900-talskonst när du vill på året i stället för att invänta nästa auktion som har just det temat, säger Bukowskis vd, Anna Karin Laurell.

Logistiken ett problem

Enligt Bukowskis har onlineförsäljningen ökat med 22 procent hittills i år jämfört med motsvarande period i fjol. Totalt räknar auktionshuset med en total omsättning runt 225 miljoner under 2015 och här väntas handeln på nätet omsätta mellan 140 till 150 miljoner innan året är slut.

Att Bukowskis expanderar på nätet innebär potentiellt tuffare konkurrens för renodlade onlineaktörer som Auctionet, men än så länge har auktionshuset inte expanderat onlinekonceptet till fler länder.

Det är dock något som mycket väl kan ske i framtiden om man lyckas lösa en del e-handelsrelaterade problem, som till exempel logistiken.

– Vi ser att de stora auktionshusen internationellt, som Sotheby’s och Christies, alla har samma problem. Vi i den här branschen har ingen vana av e-handelskunder som vill ha sina prylar levererade efter ett par dagar. Ofta tar det tre veckor att få hem en stor möbel. Där ska vi bli bättre, säger Bukowskis huvudägare Lukas Lundin.

Annons