Löwengrip ökar med 34 procent – men når inte sitt mål

Slutade på 47 miljoner kronor i omsättning.

Det senaste året har skönhetsmärket och e-handeln Löwengrip både lanserat sina produkter hos Amazon och gjort om sitt märke till ett premiumvarumärke, med utförsäljning av de tidigare LCC-produkterna som följd.

LÄS ÄVEN: Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag

Annons

Hade hoppats på 55 miljoner

Nu har företagets siffror för 2017 offentliggjorts, och bolaget kan rapportera en stabil tillväxt på 34 procent, vilket innebär att omsättningen totalt kom upp i 47 miljoner kronor. Det rapporterar Breakit, som tillägger att företagets egenuppsatta mål för helåret på 55 miljoner kronor alltså inte nåddes.

Samtidigt ska vinsten ha sjunkit till 313 000 kronor, vilket kan jämföras med 2,1 miljoner året innan. Enligt Löwengrips vd Pingis Hadenius, som har grundat bolaget tillsammans med bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip, beror resultatets minskning på investeringar som har gjorts under året.

- Den stora kostnaden var alla utvecklingskostnader i och med att vi beslöt att göra om hela vårt varumärke och stänga ner LCC. Det är en stor grej i vår bransch, säger hon till Breakit.

Prioriterar Amazon framför egen e-handel

Som Ehandel.se tidigare har berättat, har Löwengrip lagt en hel del resurser på att anpassa sin plattform för försäljning på Amazon, och sedan en tid tillbaka finns bolaget med i e-handelns “luxury beauty”-kategori på en del marknader.

LÄS ÄVEN: Löwengrips vd berättar allt om intåget på Amazon

Och fortfarande pågår arbetet med att utveckla samarbetet med Amazon, bland annat ska en snygg varumärkessida tas fram. Enligt Pingis Hadenius har Löwengrip för närvarande flera personer internt som endast arbetar med Amazon.

- Vår egna e-handel går på extrem sparlåga just nu, vi väljer istället att satsa mer på att Amazon och e-handeln hos våra apotek samt Kicks, Åhléns och Lyko ska gå väldigt bra, säger hon.

Annons
Annons