Annons

Löwengrip ökar med 34 procent - men når inte sitt mål Foto: Instagram/hadeniuspingis Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip

Löwengrip ökar med 34 procent - men når inte sitt mål

2018-07-24 07:55

Slutade på 47 miljoner kronor i omsättning.

Det senaste året har skönhetsmärket och e-handeln Löwengrip både lanserat sina produkter hos Amazon och gjort om sitt märke till ett premiumvarumärke, med utförsäljning av de tidigare LCC-produkterna som följd.

LÄS ÄVEN: Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag

Hade hoppats på 55 miljoner

Nu har företagets siffror för 2017 offentliggjorts, och bolaget kan rapportera en stabil tillväxt på 34 procent, vilket innebär att omsättningen totalt kom upp i 47 miljoner kronor. Det rapporterar Breakit, som tillägger att företagets egenuppsatta mål för helåret på 55 miljoner kronor alltså inte nåddes.

Samtidigt ska vinsten ha sjunkit till 313 000 kronor, vilket kan jämföras med 2,1 miljoner året innan. Enligt Löwengrips vd Pingis Hadenius, som har grundat bolaget tillsammans med bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip, beror resultatets minskning på investeringar som har gjorts under året.

Annons
Annons
- Den stora kostnaden var alla utvecklingskostnader i och med att vi beslöt att göra om hela vårt varumärke och stänga ner LCC. Det är en stor grej i vår bransch, säger hon till Breakit.

Prioriterar Amazon framför egen e-handel

Som Ehandel.se tidigare har berättat, har Löwengrip lagt en hel del resurser på att anpassa sin plattform för försäljning på Amazon, och sedan en tid tillbaka finns bolaget med i e-handelns “luxury beauty”-kategori på en del marknader.

LÄS ÄVEN: Löwengrips vd berättar allt om intåget på Amazon

Och fortfarande pågår arbetet med att utveckla samarbetet med Amazon, bland annat ska en snygg varumärkessida tas fram. Enligt Pingis Hadenius har Löwengrip för närvarande flera personer internt som endast arbetar med Amazon.

- Vår egna e-handel går på extrem sparlåga just nu, vi väljer istället att satsa mer på att Amazon och e-handeln hos våra apotek samt Kicks, Åhléns och Lyko ska gå väldigt bra, säger hon.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta