Annons

Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag Foto: Mybonus Tillfälligt kampanjsamarbete gjorde succé

Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag

2018-06-14 12:30

"Var helt galet".

Tänkte du ta chansen att fynda skönhetsprodukter från Löwengrip Care and Color i Matsmarts sortiment? Då får du skynda på. I skrivande stund finns det nämligen bara ett fåtal kvar av de 88 000 varor som kom in på sajten så sent som i förra veckan.

LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip säljer ut sina produkter hos Matsmart

- Vi fick en laddning och tänkte att den räcker nog en månad, men sedan visade det sig att 93 procent av volymen såldes samma dag som produkterna kom upp på sajten, säger Matsmarts vd Karl Andersson till Ehandel.se.

Byter inte fokus

Att Matsmart hade satt upp en gräns för hur många produkter man fick köpa per person, verkar alltså inte ha gjort någon större skillnad.

- Så det var helt galet, men förstås även superroligt, fortsätter Karl Andersson.

Såhär med facit i hand, hade ni kunnat sätta ett högre pris?

Annons
Annons
- Det är alltid svårt att göra den bedömningen. Vi vill ju ge kunden en bra deal.

Trots skönhetssuccén planerar Matsmart inte att bygga ut sin skönhetskategori på något nämnvärt sätt. Även om företagets ambition är att minska svinnet generellt, så är det i första hand - precis som företagets namn antyder - matsvinnet som man i första hand vill bekämpa.

- Det är där vi har vårt fokus. Sedan dyker det upp sådana här saker ibland och då är det förstås intressant.

Hoppas att nya kunder kommer tillbaka

Många av de personer som beställde hem Löwengrips prisnedsatta produkter, ska inte ha handlat hos Matsmart tidigare. Enligt Karl Andersson är tillfälliga kampanjer av det här slaget därför ett bra sätt att få kontakt med nya kundgrupper och få en bättre bild av vilka varor de är intresserade av.

Och dessutom kan en ny kund förhoppningsvis bli en återkommande kund.

- Det är en generell trend vi ser, att har man handlat en gång så är det större chans att man kommer tillbaka, avslutar Karl Andersson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta