Annons

Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag Foto: Mybonus Tillfälligt kampanjsamarbete gjorde succé

Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag

2018-06-14 12:30

"Var helt galet".

Tänkte du ta chansen att fynda skönhetsprodukter från Löwengrip Care and Color i Matsmarts sortiment? Då får du skynda på. I skrivande stund finns det nämligen bara ett fåtal kvar av de 88 000 varor som kom in på sajten så sent som i förra veckan.

LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip säljer ut sina produkter hos Matsmart

- Vi fick en laddning och tänkte att den räcker nog en månad, men sedan visade det sig att 93 procent av volymen såldes samma dag som produkterna kom upp på sajten, säger Matsmarts vd Karl Andersson till Ehandel.se.

Byter inte fokus

Att Matsmart hade satt upp en gräns för hur många produkter man fick köpa per person, verkar alltså inte ha gjort någon större skillnad.

- Så det var helt galet, men förstås även superroligt, fortsätter Karl Andersson.

Såhär med facit i hand, hade ni kunnat sätta ett högre pris?

Annons
Annons
- Det är alltid svårt att göra den bedömningen. Vi vill ju ge kunden en bra deal.

Trots skönhetssuccén planerar Matsmart inte att bygga ut sin skönhetskategori på något nämnvärt sätt. Även om företagets ambition är att minska svinnet generellt, så är det i första hand - precis som företagets namn antyder - matsvinnet som man i första hand vill bekämpa.

- Det är där vi har vårt fokus. Sedan dyker det upp sådana här saker ibland och då är det förstås intressant.

Hoppas att nya kunder kommer tillbaka

Många av de personer som beställde hem Löwengrips prisnedsatta produkter, ska inte ha handlat hos Matsmart tidigare. Enligt Karl Andersson är tillfälliga kampanjer av det här slaget därför ett bra sätt att få kontakt med nya kundgrupper och få en bättre bild av vilka varor de är intresserade av.

Och dessutom kan en ny kund förhoppningsvis bli en återkommande kund.

- Det är en generell trend vi ser, att har man handlat en gång så är det större chans att man kommer tillbaka, avslutar Karl Andersson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta