Lyko satsar helt på sociala medier – anlitar influencers

Lyko överger traditionell marknadsföring till förmån för sociala medier.

För en knapp vecka sedan meddelade skönhetssajten eleven att företaget skulle satsa mer på användargenererat innehåll på Instagram. Nu står det klart att konkurrenten Lyko planerar en liknande utveckling.

I ett pressmeddelande skriver e-handelsföretaget att de “överger traditionell reklam för att enbart satsa på interaktiv digital marknadsföring”. Mer konkret innebär det att Lyko ska satsa på influencers och så kallad grassroot-PR i sociala medier.

Annons

- Det är självklart ett stort steg att lägga om hela vår marknadsföringsstrategi, men som företag är det viktigt att våga tänka i nya banor, säger Lykos VD Håkan Håkansson i pressmeddelandet.

Vill vara där kunderna är

“Highlighted by Lyko”, som Lyko kallar sitt nya kommunikationskoncept, innebär bland annat att influencers ska lyfta fram sina skönhetsfavoriter. På så sätt ska företaget nå en “bredare massa” i sociala medier.

- Våra kunder är aktiva i olika sociala medier som Youtube, Instagram och Facebook - självklart ska vi också vara det. Där finns vår arena för kommunikation idag och vår starka övertygelse är att den kommer fortsätta att växa. Vi väljer därför att satsa helhjärtat och långsiktigt på digitala kanaler, säger Håkan Håkansson.

Highlighted by Lyko handlar i första hand om att företaget väljer nya kanaler för att nå ut till sina kunder. I dagsläget är det inte aktuellt att till exempel ta in kundernas Instagrambilder på Lyko.se.

På vilket sätt blir marknadsföringen då "interaktiv"?

- På sociala medier har vi hela tiden en dialog med kunden och får på så vis en helt annan interaktion, säger Richard Lyko, e-handelschef på Lyko. 

 

 

Annons

Annons