Annons

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal Lyko ökar i alla kanaler - men mest på nätet

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

2018-04-25 07:23

Ökade försäljningen med 25 procent.

Omniföretaget Lyko har haft ett par händelserika månader. Bolaget beslutade sig nyligen för att lansera sin verksamhet i Finland, och att lägga 85 miljoner kronor på ett automatiserat lager.

LÄS ÄVEN: Lyko om nya lagret: "Plocktiden halveras"

Och det verkar onekligen som att satsningarna redan har burit frukt, alternativt att Lyko är duktiga på att smida medan järnet är varmt. I dag rapporterar nämligen skönhetsföretaget en försäljningstillväxt på över 25 procent under årets första kvartal. Den innebar i sin tur att Lykos intäkter under Q1 kom upp i drygt 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Marknadsföring gav kostnader

På resultatsidan såg företaget dock en lite dystrare utveckling. Under perioden januari till och med mars kom bolaget upp i ett rörelseresultat på minus 600 000 kronor, vilket kan jämföras med förra årets motsvarighet på plus 3,9 miljoner kronor. Utvecklingen beror enligt Lykos vd Joanna Hummel bland annat på att företaget har genomfört ett antal "långsiktiga marknadssatsningar".

- Den offensiva marknadsbearbetningen har belastat våra marknadsföringskostnader under kvartalet, men ska ses som en rationell och långsiktig investering för framtida tillväxt och lönsamhet. Vi ser en potential i att flytta fram vår marknadsposition – och den vill vi ta tillvara, skriver hon i en kommentar till Q1-rapporten.

Starkast tillväxt online

Lykos försäljningstillväxt på 25 procent tillskrivs till stor del företagets e-handel. Inom segmentet "Online" ökade nämligen försäljningen under perioden med drygt 43 procent, vilket kan jämföras med ökningen på 18,5 procent som uppnåddes online under samma period förra året.

- Inför 2018 tog vi beslut om att öka bemanningen på lagret för att ytterligare förbättra leveranstider och våga tro på en fortsatt stark tillväxt. Trots en tillväxt över plan har vi därmed kunnat förkorta våra leveranstider och leverera ett högre kundvärde, skriver Joanna Hummel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta