Lykos nya system skapar ”en äkta omnikanalkänsla”

Ger frisörerna betalt för onlineförsäljningen.

E-handlaren och omnikanalaktören Lyko meddelar idag att man kommer att införa ett nytt system för företagets frisörer. E-handlaren vill ytterligare sudda ut gränsen mellan den fysiska handeln och e-handeln och då måste förstås butikspersonalen även pusha för nätbutiken. Något Lyko nu hoppas göra med ett nytt incitamentsprogram.

- Genom Lykos bokningssystem Lyko Booking kan en behandling i salong kopplas till köp på Lyko.se och frisörerna kan därmed få provision på kundens köp online. Frisörerna får på så sätt samma provision på försäljningen av produkterna online som de fått om kunden handlat direkt i salongen, meddelar företaget.

Annons

"En viktig roll i kundresan"

Lykos vd, Rickard Lyko, ser det fysiska mötet som viktigt och något som förmodligen redan leder till fler onlineköp.

- Om kunden inte hade haft det fysiska mötet med vår frisör och fått råd och tips på produkter kanske aldrig försäljningen online skett. Vi vet att det fysiska mötet har en viktig roll i kundresan och nu kan vi också ge frisörerna betalt för den delen av jobbet. På det här sättet binder vi ihop det fysiska mötet med det digitala och skapar en äkta omnikanal-känsla, säger Rickard Lyko.

Det nya systemet ska ge frisörerna provision på produkter som frisörkunden köper online upp till tre dagar efter behandlingstillfället. Externa frisörer ska också kunna ansluta sig till Lyko Booking och få samma möjlighet till provision.

Förändringen kommer inte långt efter det att företagets fysiska butiker visat upp sämre siffror.

LÄS ÄVEN: Lyko: "Ett antal utmaningar" med de fysiska butikerna

Annons