Annons

M-handeln mot nya rekord - i år toppar intäkterna 50% Över hälften av inkomsterna är snart mobila

M-handeln mot nya rekord - i år toppar intäkterna 50%

2017-01-11 07:03

De mobila enheterna kommer inom kort att stå för merparten av alla intäkter i svensk e-handel.

Igår kunde vi berätta att antalet order i mobila enheter under 2016 för första gången gick om det som kom in via desktop, och att shoppingen i mobiltelefonen har gått från att vara främst en semestervana till att ha vuxit sig stark under årets alla månader.

E-handlare som ännu inte anammat det mobila skiftet gör klokt i att skynda på, för enligt siffror från Ehandel.se Analytics har det också skett ett skifte i hur stora summor som det totalt sett handlas för från de mobila enheterna. Det senaste året ökade andelen intäkter via mobila enheter (mobiltelefoner och surfplattor) från 43 procent 2015 till 49 procent 2016. Nästan hälften av alla intäkter till svensk e-handel kommer alltså nu från en mobil enhet. 

Väntas hamna över 50 procent i år

Tittar man bara på juli, oktober och december har försäljningen i mobiler och surfplattor redan tagit mer än halva kakan, och Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se menar att utvecklingen mot mobilt är långt ifrån över. 

Annons
Annons
- Under 2017 lär det bli ganska få månader där andelen ligger under 50 procent och i år kommer de mobila enheterna alltså inte bara dominera orderingången utan även intäkterna, säger han.

Men även om allt fler tar till surfplattan eller mobiltelefonen när det är dags att göra ett inköp, så verkar det som att de dyrare inköpen fortfarande äger rum framför en desktop. 

- Traditionellt sett har snittordervärdet varit lägre i mobilen, och det är det fortfarande även om vi alltså totalt sett handlar oftare i våra telefoner, säger Joakim Andersen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta