Männen hittar till Pinterest som växer med 50 procent

Världens idékatalog har 150 miljoner aktiva användare.

Det sociala nätverket eller den "digitala anslagstavlan" Pinterest delgav nyligen sina senaste användarsiffror. Förra året var första gången som Pinterest delade med sig av antal aktiva användare per månad vilket blivit lite av ett standardmått på hur bra det går för olika sociala kanaler.

I september 2015 angav man aktiva användare till 100 miljoner. Häromdagen kunde företaget avslöja att detta ökat med 50 procent sedan i fjol. Nu är det 150 miljoner som varje månad loggar in på Pinterest och interagerar med den digitala anslagstavlan.

Annons

Anslagstavla är förstås inte så sexigt och i Sverige säljer man in sig som "Världens idékatalog". Hur många svenskar som använder nätverket delges inte men vad vi vet är det flera e-handlare som rapporterat framgångar på Pinterest och då ofta om man har kvinnor som primär målgrupp.

80 miljoner utanför USA

Pinterest berättar dock att det är 70 miljoner aktiva användare i USA och 80 miljoner utanför.

Kvinnor har länge setts som den största gruppen som håller till på Pinterest och delar saker via nätverket. Detta håller dock på att ändras meddelar Pinterest. Andelen män som nu registrerar sig ska vara 40 procent, en ökning med 70 procent jämfört med i fjol.

Ben Silbermann som är VD, och medgrundare, på Pinterest förklarar även deras slogan som alltså är världens idékatalog.

- Folk kommer inte hit för att se vad deras vänner gör. Det finns massor av andra bra ställen där ute för det. I stället kommer de till Pinterest för att få idéer till saker, och testa vilka de gillar, och lära sig lite om sig själva i processen.

Annons