Maskinklippet.se går mot 55 miljoner efter tre års e-handel

Sedan Maskinklippet.se slog upp dörren i slutet av 2013 har omsättningen gått spikrakt uppåt.

För Maskinklippet.se, som säljer utrustning och maskiner för mark- och trädgårdsägare, har satsningen på e-handel blivit något av en framgångssaga. Under 2014, som var verksamhetens första hela kalenderår, kom omsättningen upp i sex miljoner kronor. Året därpå ökade omsättningen till 20 miljoner och för 2016 beräknar VD:n och delägaren Stefan Ohlsson att siffran landar på 55 miljoner kronor. Under samma period har företaget gått från fem till tolv anställda.

- Vi växer kraftigt med tresiffriga tal, så det är en spännande tid som har varit men också som vi har framför oss, sammanfattar Stefan Ohlsson.

Annons

Tackar nej till marknadsplatser

Han tror själv att framgångarna beror bland annat på att det finns en stor kundgrupp och att e-handelsmarknaden för bolagets typ av produkter befinner sig i en tillväxtfas. Det är också en fördel att Maskinklippet säljer varor som få returnerar och som inte är känsliga för trender.

Stefan Ohlsson berättar att Maskinklippet framöver kommer att satsa mer på content, till exempel i form av informationsvideor, eftersom det ger en ökad trovärdighet och ett mervärde för kunderna. Tvärt emot en del andra i e-handelsbranschen ger han inte mycket för att bli en i mängden på till exempel en marknadsplats.

- Vi är fast övertygade om att nischade butiker som kan bidra med kunskap har en bra framtid framför sig, säger Stefan Ohlsson, och fortsätter:

- Vi kommer aldrig att spåra ur vad gäller sortimentet för att bli så breda som möjligt utan allt ska rymmas inom vår befintliga målgrupp. Och det är en stor målgrupp så vi har alla chanser att växa vidare.

E-handeln gick om den fysiska butiken

Maskinklippet har sina rötter i butiken Maskincenter som ligger i Mörrum utanför Karlshamn. För några år sedan märkte företaget att omsättningen verkade ha stannat av på omkring 15-20 miljoner kronor om året, och bestämde sig då för att satsa på e-handel för att nå ut till en större del av Sverige.

Att sälja stora och ofta otympliga trädgårdsmaskiner på nätet visade sig vara ett smart drag, bland annat eftersom många uppskattar att de kan få varorna hemlevererade. De senaste tolv månaderna uppskattar Stefan Ohlsson att bolaget har sålt 300 trädgårdstraktorer. I dag står e-handeln, som alltså på egen hand snart lär omsätta 55 miljoner, för 75 procent av företagets totala verksamhet.

100 miljoner 2018

Utöver att e-handeln kan konkurrera med pris, sortiment och tillgänglighet har Stefan Ohlsson märkt av en annan fördel med att sälja ganska dyra produkter på nätet. Nämligen att fler vågar handla på avbetalning när de inte riskerar att ha någon de känner bakom sig i kön i butiken.

- I till exempel Stockholm är ju inte det något problem men i en mindre stad känner alla alla, och då är det ofta en styrka att de kunderna kan vända sig till vår e-handel.

Annons

Utöver att satsa mer på content och kunskap på sajten så kommer Maskinklippet enligt Stefan Ohlsson framöver att behöva byta affärssystem för att kunna fortsätta sin tillväxt.

Var tror du att ni kommer att landa nästa år?

- Jag brukar vara försiktig med mina uppskattningar men jag vill och tror att vi ligger på 100 miljoner i omsättning 2018.

Annons