MasterPass nu tillgängligt för svenska konsumenter

Mastercards nya tjänst MasterPass ska göra det lättare att betala med kort på nätet. Nu rullas tjänsten ut i större skala.

MasterPass ska göra kortbetalningar på nätet enklare genom att inga kort- kund- eller adressuppgifter behöver anges vid köpet. Allt är istället lagrat i kundens Masterpass, något som ska förenkla särskilt vid köp i mobilen. För en dryg månad sedan berättade vi att tjänsten skulle lanseras på bred front i november, och nu är det dags.

"MasterPass är kortbetalning 2.0"

Hittills har Nordea gjort tjänsten tillgänglig för alla sina privatkunder. Enligt Dibs ligger även ICA-banken, Swedbank och SEB i startgroparna för att erbjuda den nya betallösningen till sina kunder. Även en norsk storbank uppges vara intresserad.

Annons

- Det här är kortbetalning 2.0 precis som vår kommande lansering av Swish för e-handel är direktbetalning 2.0. Intresset från kunder och partners har varit stort och alla har bara väntat på att det ska lanseras för konsumenterna. Nu går startskottet och redan nu finns det ett tiotal butiker där konsumenterna kan betala med MasterPass i Sverige, säger Patrik Müller på betalleverantören Dibs.

MasterPass finns nu i 26 länder och transaktionerna uppges öka med 40 procent varje månad. Enligt Dibs är många av Sveriges plattformsleverantörer kompatibla med tjänsten.

FÖRTYDLIGANDE: Det är inte Nordea som ansluter korten till MasterPass, utan kunderna måste själva registrera sig om de vill ta del av tjänsten. Tidigare hade vi uttryckt oss på ett sätt som kan ha inneburit en risk för missuppfattningar.

Annons