Annons

MatHem mot nytt rekord - en miljard under 2016 Tomas Kull, VD på MatHem

Reportage: MatHem mot nytt rekord - en miljard under 2016

2016-01-29 13:52

Ehandel.se har hälsat på MatHem.se i Göteborg som inom kort planerar att flytta till ett nära åtta gånger så stort lager eftersom lokalerna i Göteborg har blivit alldeles för små för den snabbväxande matbutiken.

När Ehandel.se besöker MatHems lokaler i Göteborg står det snabbt klart att de egentligen är i minsta laget. Enligt företagets grundare och VD Tomas Kull borde flytten till en större lagerlokal egentligen ha skett för ett halvår sedan, men förhandlingarna om var MatHem ska ta vägen är ännu inte helt klara.

MatHem i Göteborg ska snart flytta till betydligt större lokaler

- Vi kan inte berätta så mycket. Vi sitter just nu i förhandlingar med en fastighetsägare och vi tittar på att bygga nytt. Stort och nytt. Just nu tittar vi på 15 000 kvadratmeter, vilket är ungefär 7-8 gånger så stort som det vi har här i dag, säger Tomas Kull.

Vad blir det annars för nyheter med det nya lagret?

- Vi tittar på olika automationslösningar, så får vi se vad vi gör och inte gör. Det kommer att hända massor även om det är svårt att säga exakt när det blir.


Mitt i lagret finns en yta där personalen kombinerar varor som plockats från de olika avdelningarna så att ordern blir komplett

Det senaste året har Mathem sett en rejäl tillväxt, med en omsättning på 720 miljoner kronor 2015, och i takt med att inkomsterna rullat in har kunderna kunnat ta del av en utökad service.

I Göteborg erbjuder Mathem sedan några veckor tillbaka så kallade samma dag-leveranser, vilket innebär att kunderna kan beställa varor till och med 13.00 och få dem levererade samma kväll. Det är något företaget bland annat hoppas ska underlätta för personer som väljer bort att e-handla mat eftersom de oftast spontanshoppar hem sina dagligvaruartiklar.

- Den tjänsten är så ny så vi får avvakta lite, men vi ser ju redan att det är uppskattat. Och det här är något vi är unika med, säger Tomas Kull.


Video: Varuplock hos MatHem sker med hjälp av headset och en datorröst

Varför tror du att det går bra för MatHem i stort?

- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, säger Tomas Kull och berättar att MatHem bara låter speciellt utbildad personal packa frukt och grönt, för att vara säker på att varorna alltid ska hålla hög kvalitet.


På MatHems frukt- och gröntavdelning arbetar bara särskilt utbildad personal

Precis som andra i branschen anser Tomas Kull att den främsta utmaningen är att få folk att ändra sitt beteende. Även om flera onlinematbutiker visar upp ökande försäljningssiffror, står mathandeln på nätet fortfarande bara för 1-2 procent av den totala marknaden.

Annons
Annons

Varför är det så svårt att ändra hur människor väljer att handla?

- Om en kund slutar handla hos oss frågar vi om vi gjort något fel, och då svarar de flesta att "MatHem är helt suveräna, men jag har så svårt att ändra mitt beteende. Jag kommer på på morgonen att jag behöver en vara och då handlar jag den på vägen hem". Men vi ser att det kommer starkt. Vi har ju en gigantisk volymökning.


Endast varor med långt kvar till utgångsdatumet skickas ut till kunderna, resten säljs till personalen för halva priset

Inför branschens avtalsförhandlingar som ska äga rum inom kort har Tomas Kull uttryckt ett behov av ett avtal som är mer anpassat för situationen branschen befinner sig i. Enligt MatHems VD är en förändring nödvändig för att inte många svenska e-handelsföretag ska överväga att flytta sin verksamhet till andra länder varifrån det blir lättare att konkurrera.

- Nu har det ju tillsatts en arbetsgrupp från handelsanställdas förbund och svenskt näringsliv som har som uppgift att se över de här avtalen. Så min förhoppning är att det kan komma något bra ut ur det.


Matkassarna placeras i boxar inför leveransen ut till kunderna

Hur skulle ni kunna lägga er verksamhet utomlands?

- Det är något vi absolut inte vill göra, därför har jag stor tilltro till arbetsgruppen som tillsatts. Jag tror att det är viktigt för att Sverige ska kunna behålla den e-handeln vi har att vi förstår att e-handeln är internationell. Man skulle kunna leverera från Danmark precis på andra sidan bron, det tar inte mer än åtta timmar till Stockholm, eller i Norge, eller på Åland. Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut i de länderna. Men jag tror att det är viktigt för e-handeln i stort att man ser det i ett totalperspektiv. För att e-handeln i Sverige ska kunna överleva måste man kunna automatisera, men i Sverige är det som så att vi bara har en nyttjandegrad på 10-12 timmar per dygn medan man kanske i England har 22 timmar per dygn. Och då kan man ju erbjuda kunderna attraktivare priser.

Förutom lagerflytten i Göteborg och introduktionen av samma dag-leveranserna har MatHem inte några revolutionerande nyheter på gång under 2016. Enligt Tomas Kull ligger företagets fokus på att ta hand om de befintliga kunderna.


Nyligen införde MatHem samma dag-leverans i Göteborg, något man hoppas ska tilltala bland annat de som ofta spontanhandlar livsmedel

Var tror du att ni landar på i omsättning för 2016?

- Över en miljard i alla fall. Vi ligger på en ökningstakt just nu som är mycket mer än det. Så vi kommer att passera en miljard, avslutar Tomas Kull.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Annons
Annons

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ny <nobr>e-handelsportal</nobr> vill göra dropshipping enklare

Ny e-handelsportal vill göra dropshipping enklare

Droshi vill bli den självklara dropshipping-tjänsten för e-handlare och leverantörer.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem