Annons

MatHem mot nytt rekord - en miljard under 2016 Tomas Kull, VD på MatHem

Reportage: MatHem mot nytt rekord - en miljard under 2016

2016-01-29 13:52

Ehandel.se har hälsat på MatHem.se i Göteborg som inom kort planerar att flytta till ett nära åtta gånger så stort lager eftersom lokalerna i Göteborg har blivit alldeles för små för den snabbväxande matbutiken.

När Ehandel.se besöker MatHems lokaler i Göteborg står det snabbt klart att de egentligen är i minsta laget. Enligt företagets grundare och VD Tomas Kull borde flytten till en större lagerlokal egentligen ha skett för ett halvår sedan, men förhandlingarna om var MatHem ska ta vägen är ännu inte helt klara.

MatHem i Göteborg ska snart flytta till betydligt större lokaler

- Vi kan inte berätta så mycket. Vi sitter just nu i förhandlingar med en fastighetsägare och vi tittar på att bygga nytt. Stort och nytt. Just nu tittar vi på 15 000 kvadratmeter, vilket är ungefär 7-8 gånger så stort som det vi har här i dag, säger Tomas Kull.

Vad blir det annars för nyheter med det nya lagret?

- Vi tittar på olika automationslösningar, så får vi se vad vi gör och inte gör. Det kommer att hända massor även om det är svårt att säga exakt när det blir.


Mitt i lagret finns en yta där personalen kombinerar varor som plockats från de olika avdelningarna så att ordern blir komplett

Det senaste året har Mathem sett en rejäl tillväxt, med en omsättning på 720 miljoner kronor 2015, och i takt med att inkomsterna rullat in har kunderna kunnat ta del av en utökad service.

I Göteborg erbjuder Mathem sedan några veckor tillbaka så kallade samma dag-leveranser, vilket innebär att kunderna kan beställa varor till och med 13.00 och få dem levererade samma kväll. Det är något företaget bland annat hoppas ska underlätta för personer som väljer bort att e-handla mat eftersom de oftast spontanshoppar hem sina dagligvaruartiklar.

- Den tjänsten är så ny så vi får avvakta lite, men vi ser ju redan att det är uppskattat. Och det här är något vi är unika med, säger Tomas Kull.


Video: Varuplock hos MatHem sker med hjälp av headset och en datorröst

Varför tror du att det går bra för MatHem i stort?

- Vi har väldigt nöjda kunder, 9 av 10 rekommenderar oss till sina vänner, och det beror på att vi hela tiden fokuserar på att göra det kunderna önskar. Ha rätt sortiment, rätt prisnivå och framför allt, extremt fräscha varor samt ekosortimentet där vi är störst i Sverige, säger Tomas Kull och berättar att MatHem bara låter speciellt utbildad personal packa frukt och grönt, för att vara säker på att varorna alltid ska hålla hög kvalitet.


På MatHems frukt- och gröntavdelning arbetar bara särskilt utbildad personal

Precis som andra i branschen anser Tomas Kull att den främsta utmaningen är att få folk att ändra sitt beteende. Även om flera onlinematbutiker visar upp ökande försäljningssiffror, står mathandeln på nätet fortfarande bara för 1-2 procent av den totala marknaden.

Annons
Annons

Varför är det så svårt att ändra hur människor väljer att handla?

- Om en kund slutar handla hos oss frågar vi om vi gjort något fel, och då svarar de flesta att "MatHem är helt suveräna, men jag har så svårt att ändra mitt beteende. Jag kommer på på morgonen att jag behöver en vara och då handlar jag den på vägen hem". Men vi ser att det kommer starkt. Vi har ju en gigantisk volymökning.


Endast varor med långt kvar till utgångsdatumet skickas ut till kunderna, resten säljs till personalen för halva priset

Inför branschens avtalsförhandlingar som ska äga rum inom kort har Tomas Kull uttryckt ett behov av ett avtal som är mer anpassat för situationen branschen befinner sig i. Enligt MatHems VD är en förändring nödvändig för att inte många svenska e-handelsföretag ska överväga att flytta sin verksamhet till andra länder varifrån det blir lättare att konkurrera.

- Nu har det ju tillsatts en arbetsgrupp från handelsanställdas förbund och svenskt näringsliv som har som uppgift att se över de här avtalen. Så min förhoppning är att det kan komma något bra ut ur det.


Matkassarna placeras i boxar inför leveransen ut till kunderna

Hur skulle ni kunna lägga er verksamhet utomlands?

- Det är något vi absolut inte vill göra, därför har jag stor tilltro till arbetsgruppen som tillsatts. Jag tror att det är viktigt för att Sverige ska kunna behålla den e-handeln vi har att vi förstår att e-handeln är internationell. Man skulle kunna leverera från Danmark precis på andra sidan bron, det tar inte mer än åtta timmar till Stockholm, eller i Norge, eller på Åland. Jag vet inte exakt hur reglerna ser ut i de länderna. Men jag tror att det är viktigt för e-handeln i stort att man ser det i ett totalperspektiv. För att e-handeln i Sverige ska kunna överleva måste man kunna automatisera, men i Sverige är det som så att vi bara har en nyttjandegrad på 10-12 timmar per dygn medan man kanske i England har 22 timmar per dygn. Och då kan man ju erbjuda kunderna attraktivare priser.

Förutom lagerflytten i Göteborg och introduktionen av samma dag-leveranserna har MatHem inte några revolutionerande nyheter på gång under 2016. Enligt Tomas Kull ligger företagets fokus på att ta hand om de befintliga kunderna.


Nyligen införde MatHem samma dag-leverans i Göteborg, något man hoppas ska tilltala bland annat de som ofta spontanhandlar livsmedel

Var tror du att ni landar på i omsättning för 2016?

- Över en miljard i alla fall. Vi ligger på en ökningstakt just nu som är mycket mer än det. Så vi kommer att passera en miljard, avslutar Tomas Kull.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ogvall:

Ogvall: "Skräckscenariot är att det blir som med Norge"

Brexit kan leda till en svårare situation för svenska e-handlare som vill sälja varor i Storbritannien, befarar Svensk Digital Handels VD.

Annons
Annons
Klarna fyller på fickorna - lånar 300 miljoner kronor

Klarna fyller på fickorna - lånar 300 miljoner kronor

Betalbolaget tar in 300 miljoner kronor i form av företagsobligationer för att slippa späda ut ägandet.

Jollyroom mot miljarden med uppgraderad nätbutik

Jollyroom mot miljarden med uppgraderad nätbutik

Nya kategorier och bättre användarvänlighet ska få Jollyroom att nå målet på en miljard i omsättning 2017.

Happy Plugs: <nobr>E-handeln</nobr> är viktig som skyltfönster

Happy Plugs: E-handeln är viktig som skyltfönster

Happy Plugs grundare Andreas Vural vill att bolagets e-handel i framtiden ska stå för en stor del av omsättningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bakker.com skickar levande växter över hela Europa

Helgläsning: Bakker.com skickar levande växter över hela Europa

Det anrika postorderföretaget Bakker har skickat blommor i Europa i 70 år. Nu har bolaget bytt namn till Bakker.com och lagt upp ett tydligt e-handelsfokus för framtiden.

Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

2

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Annons
Annons
Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem