Annons

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet Tomas Kull, VD Mathem.se

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet

2016-01-21 12:12

Tomas Kull, VD för Mathem.se, anser att avtalen som begränsar tiderna som de anställda får jobba hämmar matkasseföretagen.

MatHem.se går som tåget och förstärkte nyligen sin styrelse med bland andra Erik Mitteregger för att stå bättre rustade för en entré på börsen. Men även om matbutiken ökar dubbelt så mycket som branschen i stort, enligt branschstatistik från Svensk Digital Handel, finns det orosmoln vid horisonten.

I en intervju med Arbetsmarknadsnytt menar Tomas Kull, VD för MatHem, att brist på flexibla arbetstider är ett stort bekymmer för alla nätbaserade matkasseföretag.

– Vi omfattas av avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även påverkar utnyttjandegraden på våra maskiner om vi automatiserar. Om inget händer är risken att vi tvingas flytta ut delar av verksamheten till andra länder, säger Tomas Kull.

Lagarna påverkar även maskinerna

Mathandeln på nätet är fortfarande en liten del av den totala dagligvaruhandeln men omsatte drygt 4 miljarder kronor under 2015. Lösplocksmarknaden ökade med 46 procent under tredje kvartalet 2015 och tillväxten väntas inte mattas av under den närmaste tiden.

MatHem omsätter runt 800 miljoner kronor och har 800 anställda men konkurrensen är tuff och marginalerna små. E-handlaren kör ut varor sju dagar i veckan och snabba och flexibla leveranser är en viktig del för att kunna konkurrera.

Annons
Annons

Samtidigt ska varorna som kunderna beställer på nätet plockas och packas på MatHems lager i Stockholm och Göteborg. Allt fler e-handelslager automatiseras, så även hos MatHem, men även här påverkas man av arbetstidsregleringar.

– Vi omfattas av ett avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även skulle påverka utnyttjandegraden av våra maskiner om vi automatiserar. Vi vill gärna investera omkring 100 miljoner kronor i maskiner men det blir tufft om maskinerna bara kan gå 10-11 timmar om dygnet, säger Tomas Kull till Arbetsmarknadsnytt.

Får inte jobba natt

Mathem får in de flesta beställningarna mellan sju och tio på kvällen men då e-handlaren omfattas av butiksavtalet, som innebär att de anställda inte kan schemaläggas mellan klockan 24 och 5 på morgonen, kan personalen inte börja plocka och packa varorna redan samma kväll som ordrarna kommer in.

– Om våra anställda kunde börja jobba klockan 23 skulle kunderna få sina leveranser snabbare. Istället måste de vara på jobbet klockan fem på morgonen, vilket många inte föredrar. Jag tror att de flesta hade föredragit att börja klockan 23 och vara hemma strax efter 8 på morgonen, säger Tomas Kull.

Nu hoppas att frågan lyfts i den kommande avtalsrörelsen och att det förhandlas fram flexiblare och bättre villkor för branschen. Både för att kunna bli mer effektiva och kapa kostnader, men även så att inte jobben riskerar att lämma landet.

– Det behövs jättestora förändringar. Vi behöver ett nytt bra avtal som gör att vi kan konkurrera på riktigt, säger Tomas Kull.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Annons
Annons
Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Skincitys julkalender ska ge kunderna en vacker jul

Inför årets jul lanserar e-handlaren Skincity en julkalender som ska säljas i begränsad upplaga.

Henrik Sellberg blir chef för Avensia i Lund

Lämnar Capgemini för jobbet som utvecklingschef hos Avensia.

Annons
Annons

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Studentapan lanserar ett

Studentapan lanserar ett "Airbnb" för studenter

Studentföretagets nya plattform ska göra det enklare för privatpersoner att hyra ut lediga lägenheter och rum till studenter.

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Kina står nu för nästan hälften av världens e-handel som i år väntas nå 1,9 biljoner dollar, en siffra som ökar till 4 biljoner år 2020.

Anders Elfving ska locka starka varumärken till Reve

Anders Elfving ska locka starka varumärken till Reve

Shoppingappen rekryterar Anders Elfving som ny kommersiell chef.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem