Annons

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet Tomas Kull, VD Mathem.se

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet

2016-01-21 12:12

Tomas Kull, VD för Mathem.se, anser att avtalen som begränsar tiderna som de anställda får jobba hämmar matkasseföretagen.

MatHem.se går som tåget och förstärkte nyligen sin styrelse med bland andra Erik Mitteregger för att stå bättre rustade för en entré på börsen. Men även om matbutiken ökar dubbelt så mycket som branschen i stort, enligt branschstatistik från Svensk Digital Handel, finns det orosmoln vid horisonten.

I en intervju med Arbetsmarknadsnytt menar Tomas Kull, VD för MatHem, att brist på flexibla arbetstider är ett stort bekymmer för alla nätbaserade matkasseföretag.

– Vi omfattas av avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även påverkar utnyttjandegraden på våra maskiner om vi automatiserar. Om inget händer är risken att vi tvingas flytta ut delar av verksamheten till andra länder, säger Tomas Kull.

Lagarna påverkar även maskinerna

Mathandeln på nätet är fortfarande en liten del av den totala dagligvaruhandeln men omsatte drygt 4 miljarder kronor under 2015. Lösplocksmarknaden ökade med 46 procent under tredje kvartalet 2015 och tillväxten väntas inte mattas av under den närmaste tiden.

MatHem omsätter runt 800 miljoner kronor och har 800 anställda men konkurrensen är tuff och marginalerna små. E-handlaren kör ut varor sju dagar i veckan och snabba och flexibla leveranser är en viktig del för att kunna konkurrera.

Annons
Annons

Samtidigt ska varorna som kunderna beställer på nätet plockas och packas på MatHems lager i Stockholm och Göteborg. Allt fler e-handelslager automatiseras, så även hos MatHem, men även här påverkas man av arbetstidsregleringar.

– Vi omfattas av ett avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även skulle påverka utnyttjandegraden av våra maskiner om vi automatiserar. Vi vill gärna investera omkring 100 miljoner kronor i maskiner men det blir tufft om maskinerna bara kan gå 10-11 timmar om dygnet, säger Tomas Kull till Arbetsmarknadsnytt.

Får inte jobba natt

Mathem får in de flesta beställningarna mellan sju och tio på kvällen men då e-handlaren omfattas av butiksavtalet, som innebär att de anställda inte kan schemaläggas mellan klockan 24 och 5 på morgonen, kan personalen inte börja plocka och packa varorna redan samma kväll som ordrarna kommer in.

– Om våra anställda kunde börja jobba klockan 23 skulle kunderna få sina leveranser snabbare. Istället måste de vara på jobbet klockan fem på morgonen, vilket många inte föredrar. Jag tror att de flesta hade föredragit att börja klockan 23 och vara hemma strax efter 8 på morgonen, säger Tomas Kull.

Nu hoppas att frågan lyfts i den kommande avtalsrörelsen och att det förhandlas fram flexiblare och bättre villkor för branschen. Både för att kunna bli mer effektiva och kapa kostnader, men även så att inte jobben riskerar att lämma landet.

– Det behövs jättestora förändringar. Vi behöver ett nytt bra avtal som gör att vi kan konkurrera på riktigt, säger Tomas Kull.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Amazon i hetluften efter farligt gods på passagerarflyg

Amazon i hetluften efter farligt gods på passagerarflyg

E-handelsjätten får böta 65 000 pund efter att ha skickat litiumbatterier med passagerarplan.

Annons
Annons
Ett smart trick för att drastiskt minska transportskador

Ett smart trick för att drastiskt minska transportskador

Efter att ha testat alla fraktbolag i branschen gjorde företaget en kosmetisk ändring som förändrade allt.

Smartphoto:

Smartphoto: "En av de största satsningarna vi genomfört"

Nya maskiner och rensponsiva flöden ska ta Smartphoto till nästa nivå.

ICA:s plan för att vinna kampen om <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: ICA:s plan för att vinna kampen om e-handeln

Magnus Rosén, affärschef för ICA Sveriges e-handel, berättar om ICA:s planer på att ta en allt större del av e-handelsmarknaden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

1
Annons
Annons

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem