Annons

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet Tomas Kull, VD Mathem.se

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet

2016-01-21 12:12

Tomas Kull, VD för Mathem.se, anser att avtalen som begränsar tiderna som de anställda får jobba hämmar matkasseföretagen.

MatHem.se går som tåget och förstärkte nyligen sin styrelse med bland andra Erik Mitteregger för att stå bättre rustade för en entré på börsen. Men även om matbutiken ökar dubbelt så mycket som branschen i stort, enligt branschstatistik från Svensk Digital Handel, finns det orosmoln vid horisonten.

I en intervju med Arbetsmarknadsnytt menar Tomas Kull, VD för MatHem, att brist på flexibla arbetstider är ett stort bekymmer för alla nätbaserade matkasseföretag.

– Vi omfattas av avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även påverkar utnyttjandegraden på våra maskiner om vi automatiserar. Om inget händer är risken att vi tvingas flytta ut delar av verksamheten till andra länder, säger Tomas Kull.

Lagarna påverkar även maskinerna

Mathandeln på nätet är fortfarande en liten del av den totala dagligvaruhandeln men omsatte drygt 4 miljarder kronor under 2015. Lösplocksmarknaden ökade med 46 procent under tredje kvartalet 2015 och tillväxten väntas inte mattas av under den närmaste tiden.

MatHem omsätter runt 800 miljoner kronor och har 800 anställda men konkurrensen är tuff och marginalerna små. E-handlaren kör ut varor sju dagar i veckan och snabba och flexibla leveranser är en viktig del för att kunna konkurrera.

Annons
Annons

Samtidigt ska varorna som kunderna beställer på nätet plockas och packas på MatHems lager i Stockholm och Göteborg. Allt fler e-handelslager automatiseras, så även hos MatHem, men även här påverkas man av arbetstidsregleringar.

– Vi omfattas av ett avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även skulle påverka utnyttjandegraden av våra maskiner om vi automatiserar. Vi vill gärna investera omkring 100 miljoner kronor i maskiner men det blir tufft om maskinerna bara kan gå 10-11 timmar om dygnet, säger Tomas Kull till Arbetsmarknadsnytt.

Får inte jobba natt

Mathem får in de flesta beställningarna mellan sju och tio på kvällen men då e-handlaren omfattas av butiksavtalet, som innebär att de anställda inte kan schemaläggas mellan klockan 24 och 5 på morgonen, kan personalen inte börja plocka och packa varorna redan samma kväll som ordrarna kommer in.

– Om våra anställda kunde börja jobba klockan 23 skulle kunderna få sina leveranser snabbare. Istället måste de vara på jobbet klockan fem på morgonen, vilket många inte föredrar. Jag tror att de flesta hade föredragit att börja klockan 23 och vara hemma strax efter 8 på morgonen, säger Tomas Kull.

Nu hoppas att frågan lyfts i den kommande avtalsrörelsen och att det förhandlas fram flexiblare och bättre villkor för branschen. Både för att kunna bli mer effektiva och kapa kostnader, men även så att inte jobben riskerar att lämma landet.

– Det behövs jättestora förändringar. Vi behöver ett nytt bra avtal som gör att vi kan konkurrera på riktigt, säger Tomas Kull.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Andreas Koschnike utlovar superomnibutik.

Annons
Annons
Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

1
Odd Molly slog rekord i <nobr>e-handeln</nobr> - står nu för 40%

Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

"Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle".

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ska vara gratis och öppen för alla e-handlare.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

"Gåvor" och Luxemburg.

7
Lyko får finsk <nobr>e-handel</nobr> och nytt automatlager i Sverige

Lyko får finsk e-handel och nytt automatlager i Sverige

Lägger 85 miljoner på det nya centrallagret.

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

"En av Sveriges främsta marknadschefer".

Annons
Annons
PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

Hundratusentals paket kommer inte att hämtas ut.

5
Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

E-handeln ökade med 40 procent under 2017.

Här är nystartade <nobr>e-handlares</nobr> favoritbransch

Här är nystartade e-handlares favoritbransch

E-handlarnas favorit när de startar butik.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

Monomak söker:

Kontorsassistent inkl orderpackning och kundkontakt


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta