Annons

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet Tomas Kull, VD Mathem.se

Brist på flexibla arbetstider ligger nätmathandlarna i fatet

2016-01-21 12:12

Tomas Kull, VD för Mathem.se, anser att avtalen som begränsar tiderna som de anställda får jobba hämmar matkasseföretagen.

MatHem.se går som tåget och förstärkte nyligen sin styrelse med bland andra Erik Mitteregger för att stå bättre rustade för en entré på börsen. Men även om matbutiken ökar dubbelt så mycket som branschen i stort, enligt branschstatistik från Svensk Digital Handel, finns det orosmoln vid horisonten.

I en intervju med Arbetsmarknadsnytt menar Tomas Kull, VD för MatHem, att brist på flexibla arbetstider är ett stort bekymmer för alla nätbaserade matkasseföretag.

– Vi omfattas av avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även påverkar utnyttjandegraden på våra maskiner om vi automatiserar. Om inget händer är risken att vi tvingas flytta ut delar av verksamheten till andra länder, säger Tomas Kull.

Lagarna påverkar även maskinerna

Mathandeln på nätet är fortfarande en liten del av den totala dagligvaruhandeln men omsatte drygt 4 miljarder kronor under 2015. Lösplocksmarknaden ökade med 46 procent under tredje kvartalet 2015 och tillväxten väntas inte mattas av under den närmaste tiden.

MatHem omsätter runt 800 miljoner kronor och har 800 anställda men konkurrensen är tuff och marginalerna små. E-handlaren kör ut varor sju dagar i veckan och snabba och flexibla leveranser är en viktig del för att kunna konkurrera.

Annons
Annons

Samtidigt ska varorna som kunderna beställer på nätet plockas och packas på MatHems lager i Stockholm och Göteborg. Allt fler e-handelslager automatiseras, så även hos MatHem, men även här påverkas man av arbetstidsregleringar.

– Vi omfattas av ett avtal som kraftigt begränsar tiderna som vi får jobba, vilket även skulle påverka utnyttjandegraden av våra maskiner om vi automatiserar. Vi vill gärna investera omkring 100 miljoner kronor i maskiner men det blir tufft om maskinerna bara kan gå 10-11 timmar om dygnet, säger Tomas Kull till Arbetsmarknadsnytt.

Får inte jobba natt

Mathem får in de flesta beställningarna mellan sju och tio på kvällen men då e-handlaren omfattas av butiksavtalet, som innebär att de anställda inte kan schemaläggas mellan klockan 24 och 5 på morgonen, kan personalen inte börja plocka och packa varorna redan samma kväll som ordrarna kommer in.

– Om våra anställda kunde börja jobba klockan 23 skulle kunderna få sina leveranser snabbare. Istället måste de vara på jobbet klockan fem på morgonen, vilket många inte föredrar. Jag tror att de flesta hade föredragit att börja klockan 23 och vara hemma strax efter 8 på morgonen, säger Tomas Kull.

Nu hoppas att frågan lyfts i den kommande avtalsrörelsen och att det förhandlas fram flexiblare och bättre villkor för branschen. Både för att kunna bli mer effektiva och kapa kostnader, men även så att inte jobben riskerar att lämma landet.

– Det behövs jättestora förändringar. Vi behöver ett nytt bra avtal som gör att vi kan konkurrera på riktigt, säger Tomas Kull.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sarah Wittbom lämnar:

Sarah Wittbom lämnar: "Känner mig oerhört stolt"

Efter sex år lämnar Sarah Wittbom posten som VD för Nordic eCommerce Knowledge.

2
Annons
Annons

Winefinder tar till Expressen för att nå svenska folket

Tidningens recepttjänst ska ge läsarna vinförslag.

<nobr>E-handlare</nobr> exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Avslöjande: E-handlare exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Miintos kunders personliga information ligger öppet på Internet.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Läcka: Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Teknikstyrkan ska utökas med 1000 personer.

Google planerar marknadsplats för drönarleveranser

Snabbmat ska skickas ut med drönare via ny e-marknadsplats.

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk <nobr>e-handel</nobr>”

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk e-handel”

Danska nätbutiker har länge efterfrågat mer moms i hemlandet vid e-handel i utlandet.

Annons
Annons
Trög start för e-handeln på Pinterest

Trög start för e-handeln på Pinterest

Varuhuskedjan Macy's har hittills haft svårt att få utdelning för sina e-handelssatsningar på Pinterest.

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Svenska eEquity leder en investeringsrunda i Swap.com.

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Företaget som bedrivit e-handel sedan 1995 får för första gången en butikschef till den fysiska butiken.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem