Annons

MatHem och Mat.se ryter till: Jämförelse av matkassar anklagas för att vara orättvis

MatHem och Mat.se ryter till: "Jämförelsen inte relevant"

2016-09-21 13:13

Onlineaktörerna Mat och MatHem ifrågasätter relevansen i GP:s undersökning av matkassar.

Tidigare i dag publicerade vi en sammanfattning av en artikel i Göteborgs-Posten som hade jämfört priserna på 57 varor hos MatHem.se, Mat.se, Coop.se, e-handlade varor från en ICA-butik i Västra Frölunda och en fysisk ICA-butik. GP:s slutsats var att Mat.se och MatHem.se var mer än 20 procent dyrare än ICA-butiken, men då hade tidningen inte räknat in kostnaden för att ta sig till butiken.

Dessutom kan prisklyftan i testet handla om vilka varumärken butiken säljer.

- Mathem och Mat.se har enbart fiskpinnar från Findus medan Coop och Ica har billigare pinnar av eget märke, skriver tidningen.

"En orättvis känga"

Det har fått onlineaktörerna Mat.se och Mathem.se att reagera.

Jonas Carlström, digital specialist på Mat.se, kallar i en kommentar jämförelsen “en orättvis känga mot e-handlarna”.

- Klart att det blir prisskillnad om man jämför Ica lågbudgetsmärken med till exempel Findus fiskpinnar. Det är inte en prisjämförelse enligt mig. Jämför man matvaror med samma fabrikat så skulle denna artikel se annorlunda ut, skriver han.
- Ja, man måste testa samma produkter hos olika företag för att undersökningen ska vara relevant, instämmer Tomas Kull, VD på MatHem.

Måns Danielsson, VD på Mat.se, skriver i ett mail till Ehandel.se att han anser att GP:s jämförelse är "felaktig".

- Som de själva skriver i artikeln är det inte alltid jämförbara produkter som är med i deras analys. Tvärtom får vi feedback från våra kunder att de sparar pengar genom att handla från Mat.se. Vi har en noggrann och mycket mer omfattande uppföljning av priser i butik och våra priser är i nivå med en medelstor butik som ICA kvantum och större Hemköp, förklarar han.

Ifrågasätter prisskillnaden

Thomas Kull ifrågasätter dessutom uppgifterna om att det skulle vara 20-30 procent dyrare att handla från onlineaktörerna.

Annons
Annons
- Det är några procent dyrare men det är ju upp till var och en hur man värdesätter sin tid. Det handlar om kvalitet.

Han jämför med att många människor betalar för att få städat hemma och på så sätt köper sig extra tid i vardagen.

- Det är klart att det är billigare att städa själv.

"Får förhålla mig till det utbud som finns"

Men Kerstin Eikeland, avdelningschef för Feature och Konsument på Göteborgs-Posten, försvarar tidningens undersökning.

- När det gäller exemplet fiskpinnar så erbjuder Mathem.se och Mat.se enbart fiskpinnar från just Findus, vilket jag som konsument får förhålla mig till ifall jag vill köpa just fiskpinnar, säger hon.

Av de 18 varor som är av identiska varumärken hos samtliga av de undersökta företagen har MatHem enligt Kerstin Eikeland högst pris på 16 av dem. Mat.se ska ha haft högst pris på fyra och lägst pris på en av varorna.

Men Tomas Kull på MatHem menar att företaget aldrig har sagt att de skulle vara billigast. 

- Det kanske kostar 50 kronor extra att handla från oss, men vi konkurrerar inte med de billigaste butikerna. Vill man handla så billigt som möjligt får man gå till till exempel Willys eller Lidl.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta