Matbutiker måste fånga illojala kunder med digitala lösningar

En av fem svenskar har handlat sin mat på nätet och matbranschen i stort håller på att bli allt mer digital.

Tidigare i veckan kunde vi läsa om hur mathandeln på nätet ökat med 35 procent under årets tredje kvartal. Svensk Digital Handel som tagit fram siffrorna ser inget slut på tillväxten den närmaste tiden och spår en allt mer digitaliserad mathandel, något man inte är ensamma om.

Enligt en ny studie om digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln, som HUI Research har gjort på uppdrag av Visma Retail, har mer än var femte svensk, 22 procent, handlat mat på nätet.

Annons

Det är en mer än en fördubbling på fem år enligt undersökningen som baseras på en webbankät där 1 000 dagligvarukonsumenter i åldern 18-85 år fått svara på sina shoppingvanor.

Men det är inte bara på nätet som handeln blir allt mer digital. Sex av tio, 58 procent, anger att de använder sig av digitala hjälpmedel innan eller under tiden de handlar dagligvaror.

Krävs digitala och mobila shoppinglösningar

Något som innebär att ju mer samhället digitaliseras, desto viktigare blir det för detaljisterna att utveckla digitala och mobila shoppinglösningar som appar och självbetjäningslösningar.

– Konsumenternas vardag kan underlättas med mer träffsäkra och personliga erbjudanden, vilket får kunderna att vilja komma tillbaka, säger Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma Retail.

Studien visar också att sex av tio konsumenter, 62 procent, handlar dagligvaror 2-4 gånger per vecka. De flesta, 71 procent, handlar i minst två matbutiker.

– Konsumenter känner inte lojalitet med en enskild matbutik, utan går till flera olika butiker varje vecka. För att ändra på det måste butikerna få en djupare förståelse för sina kunders behov och köpbeteenden, som blir alltmer digitaliserade, säger Peter Fischer.

Annons