Annons

Matjätten kör ut till Brevlåda 2.0: Coop testar E-drop

Matjätten kör ut till Brevlåda 2.0: "Viktigt att testa nya tjänster"

2019-03-06 15:30

Garanterad kyl- och fryskedja med nytt leveransskåp.

I april förra året så visade logistikföretaget Nowaste upp sin "brevlåda 2.0". Tjänsten som tar formen av ett litet paketskåp går dock under namnet E-drop. Nu har konceptet fått sin första stora partner i dagligvarujätten Coop.

LÄS ÄVEN: Logistikföretag lanserar brevlådan 2.0

Med start denna månad kommer Coop att leverera e-handlade matvaror till olika E-dropskåp i Helsingborg. Den smarta brevlådan har nämligen en inbyggd kylfunktion, vilket vi rapporterat om tidigare.

- För att fortsätta stärka vår roll som en dagligvaruleverantör i framkant är det viktigt för oss att testa nya tjänster och lösningar som svarar upp till kundernas förväntningar och behov, säger Niklas Zeitlin, Operativ Chef på Coop Online.

Coop är alltså först ut med att testa E-drop för sin e-handel. Det ska samtidigt ligga mycket mer utveckling bakom det nuvarande paketskåpet, jämfört med den prototyp som demades för ett år sedan.

Annons
Annons
- Vi presenterade en första prototyp av leveransskåp under våren 2018 och har sedan dess arbetat fokuserat med både mjukvara, skåpsdesign och elektronik, berättar Susanne Hjorthagen, chef för E-drop på Nowaste.

Har nu även frysfunktion

Skåpet ska blanda annat blivit mer kompakt och därmed lättare att placera ut.

- Dessutom har skåpet kompletterats med ett frysfack för att även frysta livsmedel ska kunna förvaras säkert under minst 24 timmar, skriver Susanne Hjorthagen.

Leveransskåpen kommer under mars och april att installeras hos ett antal utvalda konsumenter i olika villaområden i Helsingborgs kommun.

- Vi är övertygade om att det krävs en oberoende lösning som kan ta emot både kylda livsmedel och traditionella icketempererade paketleveranser, oavsett vem som är avsändare eller vilket transportbolag som upphandlats av e-handlaren för att leverera beställningen, säger Susanne Hjorthagen.

Tanken, enligt Nowaste, är att E-drop ska fungera precis som brevlådan historiskt gjort för konsumenternas papperspost.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta