Intervju: Mats Karlsson om Lastbryggans nya vuxenbutik

Nätbutiken Lastbryggan firar 22 år med ny sajt som ska rädda deras SEO och öka konverteringen i mobilen.

Lastbryggan är en vuxenshop som sålt sexleksaker och relaterade produkter på nätet sedan 1994. Butiken har varit med i teve och grundaren Mats Karlsson är en välkänd e-handelsprofil i branschen.

Deras webbutik har sett likadan ut sedan 2003 och började bli ganska utdaterad. Men nu har man lanserat en helt ny shop i samband med sitt 22-årskalas. De fyllde egentligen år i slutet av april men som vi vet drar alltid lanseringar ut på tiden.

Annons

"Halkat efter SEO-mässigt"

Lastbryggan följer som många andra e-handlare i det responsiva spåret och den nya sajten anpassar sig automatiskt för alla olika enheter. Tidigare hade man en separat mobilsajt men konverteringen där var för låg, något man nu hoppas öka med den nya butiken.

Mats Karlsson berättar även att man halkat efter SEO-mässigt med den gamla sajten vilket man nu ska jobba upp med flera olika åtgärder och bättre struktur på den nya sidan.

- Vi kommer köra hela shoppen i https framöver och har lagt mycket fokus på unikt textinnehåll. Vi har även gjort en del andra justeringar som jag hoppas kommer gynna oss rankningsmässigt, säger Mats Karlsson.

Hur känns det att ha lanserat?

- Det känns underbart, framförallt så har en viss form av nervositet över saker som kan strula släppt nu när vi är live. Vi har jobbat med nya sidan mot gamla databasen för att få allt att gå så smärtfritt som möjligt vid ompekningen. Vi hade en tillfällig sida under cirka 4-5 minuter och väntan på första ordern tog inte speciellt lång tid.

Hur länge har ni jobbat med den?

- Joakim och jag har planerat och skissat på nya shoppen sedan mitten av februari och runt 20 mars satte vår programmerare tänderna i den för första gången. Senaste 2-3 veckorna har varit i särklass de mest intensiva med allt nytt unikt textmaterial som Joakim har jobbat med.

Vad är du mest nöjd med på nya sajten?

Annons

- Det är nog att den är grymt lättnavigerad och clean, samt att jag verkligen hoppas att vi har lyckats med vårt gedigna SEO-arbete och att det kommer att löna sig. Jag är också oerhört nöjd med att vi gjorde nya sajten i flera steg och att den är responsiv men full funktion ner till iPhone 5. Det skall bli mycket spännande att se om vi får upp konverteringsgraden i kassan hos mobilanvändarna och om vi kommer bibehålla den höga procenten vi har i desktopversionen.

Kommer det fler uppdateringar framöver?

- Vi har inga mer "synliga" uppdateringar planerade just nu men arbetet med verktyget till nya nyhetsbrevet, utökad Analytics-kod, en massa annan anpassning i backendsystemet står också på agendan under kommande vecka. Sen håller vi ju på att planera lite extra för 22-årsjubileet som vi troligtvis kommer att köra nu till helgen. Nästa vecka skall vi även fräscha upp vår gross-shop och anpassa den efter nya meny-tänket.

Annons