Annons

Matsmart nära 160 miljoner efter ökning på 130 procent Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson

Matsmart nära 160 miljoner efter ökning på 130 procent

2018-08-02 08:45

Men resultatet försämrades.

Under 2017 drog Matsmart in 159,3 miljoner kronor, vilket är ett rejält hopp uppåt från 2016 års 69,3 miljoner kronor. Närmare bestämt handlar det om en ökning på nära 130 procent, skriver DiDigital, som också tar upp att Matsmart under året sålde 2 022 ton mat som annars skulle ha kasserats.

- Det är superkul. De största anledningarna är nya kunder som hittat till oss men också lojaliteten hos våra kunder, när de väl hittat till oss så återkommer de gärna, säger Karl Andersson, vd och medgrundare på Matsmart, till nyhetssajten.

LÄS ÄVEN: Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag

Enligt DiDigital, som ska ha tagit del av Matsmarts senaste årsredovisning, ökar dock samtidigt bolagets förluster. Under 2017 slutade resultatet på minus 40,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 32,3 miljoner året innan.

"Investerar för att kunna växa"

Men Karl Andersson menar att resultatet är väntat, och att Matsmart inte har några planer på att "i närtid visa upp svarta siffror på sista raden".

Annons
Annons
- Vi investerar för att kunna fortsätta växa. Främst i marknadsföring samt lager och logistik, säger Karl Andersson.

LÄS ÄVEN: IKEA megainvesterar i Matsmart

Matsmarts vd ska tidigare ha uppgett för DiDigital att hans bolag i början av 2018 hade en omsättningstakt på mellan 250 och 300 miljoner kronor. Han har dock avböjt att ge en prognos för var omsättningen kan komma att landa det här året.

- Vi har haft en kraftig tillväxt de första kvartalen och försäljningen håller i sig.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta