Intervju: Me-commerce är det nya e-commerce för Bemz

Svenska e-handeln Bemz, som bland annat säljer överdrag till Ikea-soffor, vill ge alla kunder möjligheten till en egen personlig stil.

Idén till Bemz kom från att företagets grundare och VD Lesley Pennington ville göra om en Ikea-soffa som hon hade i sin sommarstuga. Det stod snabbt klart att det inte fanns något företag som satsat på att sälja komplement till Ikeas möbler, och det var då en affärsidé tog form.

- Soffan var perfekt men jag ville ha ett annat överdrag och Ikea har ju en affärsmodell där överdraget och soffan säljs separat. Så jag tänkte att det är ju en affärsidé att tillverka överdrag till Ikea-soffor och då googlade jag det. Men det fanns ingen som gjorde det här och det var så det började, berättar hon.

Annons

Ska satsa mer på marknadsföring

I dag säljer Bemz egendesignade textilöverdrag för Ikea-soffor samt andra textilprodukter som gardiner och textilier för sovrummet i 35 länder världen över. Frankrike, UK, Sverige och Tyskland är de största marknaderna. Allt tillverkas på beställning och skickas sedan hem till kunden.

- Vi har tusentals möjliga produktkombinationer, men som exempel har vi överdrag till över hundra av Ikeas soffmodeller och nära 300 textilier att välja mellan, säger Lesley Pennington.

Företaget har nu varit igång i tio år och vuxit med 15-20 procent varje år. Förra året landade omsättningen på nära 53 miljoner kronor. Lesley Pennington berättar att Bemz nu fokuserar på ytterligare tillväxt och inte på vinst i första hand. Framöver kommer företaget därför att lägga större summor på marknadsföring och i slutet av året väntar en ny hemsida.

Själv tror hon att orsaken till framgångarna är att Bemz erbjuder en individuell produkt som kan kännas relevant och betydelsefull för varje kund.

- Vi kan erbjuda dem någonting som är väldigt personligt och jag tror att det tilltalar kunderna. Och att det finns miljoner Ikea-soffor runt om i världen skapar goda möjligheter för oss. Vi har varit internationella sedan vi började. Ikea har sagt att de ska sälja för 50 miljarder euro 2020 så det finns ett stort underlag för oss.

Hur ser relationen ut mellan Bemz och Ikea?

- Vi arbetar inte nära Ikea men det är väldigt viktigt för oss att de gillar det vi gör. Vi ser det som att vi tillför värde till deras produkter. Jag tror att det är väldigt viktigt för Ikea att deras produkter inte ses som slit- och slängvaror. Vi är en del av deras ekosystem och vi tillför ett värde, säger Lesley Pennington och fortsätter:

- Hållbarhet är kärnan av vårt DNA. Från första början handlade det om att ge en soffa ett nytt liv och textil är ett bra sätt att återanvända någonting. Du slänger inte soffan, utan du kan tvätta den eller flytta den och ge den ett nytt överdrag. Vi använder bara tyger som är naturliga till hundra procent och allt arbete sker inom EU, så allt vi gör handlar om hållbarhet.

Annons

Lesley Pennington på Nordic eCommerce Summit

"Kunder vill bli behandlade som individer"

Utöver att ha fokus på hållbarhet är det viktigt för Bemz att erbjuda något som är personligt. Lesley Pennington pratade nyligen på Nordic eCommerce Summit om att me-commerce är det nya e-commerce, och menar att kunder i allmänhet inte orkar ta till sig information och erbjudanden om de inte känns relevanta. Det är helt enkelt otroligt viktigt att se sin kund i dag, förklarar Lesley Pennington, och jämför med på 60-talet då många inte hade något emot att ha en likadan soffa som de flesta andra i bekantskapskretsen eftersom det då innebar att man tillhörde en viss grupp.

- Jag tror att kunderna har förändrats. De utgör inte längre en stor massa, utan de vill bli igenkända och behandlade som individer.

Jag antar att det fungerar väldigt bra ihop med Bemz affärsidé?

- Precis. Ikea är ett fantastiskt företag och deras produkter är fantastiska. Men i dag är det viktigare att säga vem man är än att vara en spegelbild av någons märke. Det handlar helt och hållet om att skapa sin egen personliga stil. Du vet, den bästa komplimangen man kan få, det är ju när någon säger "wow, det där är verkligen du!"

Tog med nytt tänk till möbelindustrin

Lesley Pennington har tidigare arbetat för Apple Computer i Silicon Valley, och hon har en hel del med sig från teknikindustrin. Inte minst det arbetssätt som går ut på att ett företag tillverkar kompletterande tillbehör till ett annat företags produkter, något Lesley Pennington menar är vanligt inom till exempel industrin med mobiltelefoner, men som var helt nytt inom möbelindustrin när Bemz tog sina första steg, även om det nu tillkommit flera andra företag med liknande affärsupplägg.

- Jag kommer ju inte från textilindustrin och jag tror att det är så nya företag kan skapas. När du kommer från en industri och tar med dess affärsmodell till en annan, i mitt fall var det möbelindustrin där det här tidigare inte hade hänt.

Namnet Bemz är en hopslagning av de första bokstäverna i Lesley Penningtons fyra barns namn, och hon har i efterhand märkt att det är en ganska vanlig modell för att namnge företag och andra grupper i Sverige. Hon nämner till exempel Saab, ABBA och, förstås, Ikea.

- Precis, de är alla akronymer. Så jag antar att det passar bra, avslutar hon med ett leende.

Annons