Metro om e-handeln: ”Vi känner oss modiga”

Målet är att näthandel ska utgöra "en betydande del" av de digitala inkomsterna.

Nyligen kunde vi berätta att nästa mediehus att ge sig in i e-handeln blir Metro. De gör därmed föregångarna inom bland andra Nyheter24 och Affärsvärlden sällskap in i den nya eran. 

LÄS ÄVEN: Tidningen Metro storsatsar på egna nätbutiker 

Annons

"Ett sätt att skapa intäktsströmmar"

För Ehandel.se berättar Kia Agerhem, chefsstrateg inom Metro Growth Media, om syftet med den nya satsningen.

- Det är ett sätt att skapa nya intäktsströmmar. Vi är redan väldigt duktiga på att kommunicera med vår målgrupp och det kommer vi förstås att fortsätta att göra, säger hon till Ehandel.se.

Målet är att redan i år starta tre eller fyra nya e-handelssidor, varav den första - en sajt som säljer inredning och konst - alltså nu är live. Kia Agerhem menar att målet är att e-handelsverksamheten i framtiden ska vara en viktig inkomstkälla för koncernen.

- Vi vill att e-handel ska bli en betydande del av våra digitala intäkter, det är vårt mål. 

Hon menar att det också handlar om att testa nya sätt att skapa inkomster.

- Det handlar om att våga. Jag tror att mediebranschen kanske behöver kika på nya sätt att förnya sig och då måste man våga testa. Och vi känner oss modiga, så vi kommer att köra på nu!

Ambitionen är att gå utomlands

Exakt vad de kommande sajterna ska sälja för typ av produkter, vill hon inte gå in på men hon säger att flera nyheter på e-handelsfronten väntas redan senare i vår. Redan nu berättar företaget dessutom att planen är att de så småningom ska kunna nå framgångar med e-handel även utanför Sverige.

- Vi ser Sverige som en testmarkand. Vi känner oss inte låsta till Sveriges gränser, så att gå utomlands är absolut en ambition på sikt, säger Kia Agerhem.

Annons

Annons