Annons

Middagsfrid vill inte göda korvsamhället vi lever i Kicki Theander

Middagsfrid vill inte göda korvsamhället vi lever i

2015-10-29 14:36

Företaget Middagsfrid vill "dra sitt strå till stacken" genom att sluta med charkprodukter i sina matkassar.

Från och med årsskiftet ska Middagsfrids matkassar inte längre innehålla korv, bacon eller några andra charkprodukter. Anledningen är att världshälsoorganisationen, WHO, gått ut och listat chark som cancerframkallande för människor.

Redan nu är företaget Middagsfrid enligt grundaren Kicki Theander restriktivt med att erbjuda middagar som innehåller charkprodukter, även om det förekommer middagar med en charkprodukt som delkomponent, som till exempel blomkålssoppa med stekt bacon i. Men nu är det alltså slut med det.

- Detta är något vi diskuterat internt en längre tid. Riskerna har varit kända länge, men Livsmedelsverket har varit luddiga i sina rekommendationer där de sagt: "Ät mindre rött kött och chark, inte mer än 500 gram i veckan. Endast en mindre del bör vara chark". Det tycker vi är för vagt. Vi väljer försiktighetsprincipen och utesluter det, säger Kicki Theander.

"Vi lever i ett korvsamhälle"

Middagsfrids ambition är att hjälpa människor att äta bättre och företaget själv tror att charkstoppet kommer tas väl emot.

- Vi lever i ett korvsamhälle. Charkprodukter serveras så frekvent i skolor, på barnkalas och på idrottsevenemang att Middagsfrid inte ytterligare vill bidra till charkkonsumtionen. Chark passar inte ihop med vår matfilosofi och det här är vårt sätt att dra vårt strå till stacken, säger Kicki Theander.

För en dryg månad sedan skrev Ehandel.se om att Middagsfrid hade infört en ny tjänst som gick ut på att kunderna skulle kunna anpassa sina matkassar lite mer efter personliga önskemål, genom att exempelvis utesluta rött kött om det inte var något man ville äta.

Annons
Annons

Är det nödvändigt då att Middagsfrid går in och bestämmer att det blir ingen chark till någon? Det kan ju kunderna bestämma själv.

- Ja, men många av våra kunder vill slippa att välja. Det stämmer att vi har en tilläggstjänst men det används inte av alla och sen är det kanske inte alla som vet vad chark är. Vi tittar på köttfrågan i stort också, men jag tror att vi hade tappat en hel del kunder om vi inte serverade något kött alls.

Enligt Kicki Theander kan det bli fler ändringar i Middagsfrids utbud i framtiden, och det är inte omöjligt att charken kommer tillbaka om nya rön skulle visa att vissa produkter inte behöver vara så farliga att äta när allt kommer omkring.

- Vi förändrar kassens innehåll hela tiden, allteftersom vi tar till oss ny kunskap.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta