Annons

Midsommarafton eller påskafton: Vilken var sämst?

Midsommarafton eller påskafton: Vilken var sämst?

2017-06-27 09:50

Årets sämsta e-handelsdag är nu med största sannolikhet bakom oss.

Förra veckan varnade vi för att midsommarafton förmodligen skulle bli årets sämsta dag när det kommer till e-handelsförsäljning. Midsommar tävlar dock med påsken om att vara lågvattenmärket för svensk e-handel. Vissa år är det påskafton som hamnar lägst, andra år är det midsommarafton.

12 procent lägre intäkter

Det regnade på sina håll under midsommarafton vilket eventuellt skulle kunnat ha lyfta dagen över påskafton, men så var inte fallet. När vår analysavdelning tittar närmare på midsommarveckan så står det klart att midsommarafton låg minus 12 procent i intäkter jämfört med påskafton, och minus 5 procent i antal order.

Midsommarafton “vann” alltså och årets sämsta e-handelsdag bör nu vara förbi. Datan hämtas från vår statistisktjänst Ehandel.se Analytics, som för övrigt är gratis att ta del av som e-handlare.

Påskveckan konkurrerar starkt

En sak som är värd att notera är dock att påskveckan som helhet faktiskt var sämre än midsommarveckan. Just midsommarafton är dock en speciellt dålig dag och trumfar påskafton i sämst försäljning.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Håll i er för årets förmodligen sämsta e-handelsdag

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta