Annons

Mio: Björn Lindblad

Mio: "E-handeln är vår största säljkanal"

2017-09-07 10:09

Med 22 miljoner besökare och flera miljarder i omsättning har nätbutiken nu blivit Mios största försäljningskanal.

I maj kunde vi berätta att Mio ännu en gång ökat sin e-handel med 100 procent och därmed nådde 200 miljoner omsättning i nätbutiken under 2016/2017.

E-handeln har gått om butikerna

Igår släpptes det slutliga resultatet och nu berättar Mios VD Björn Lindblad att de senaste årens kraftiga tillväxt i e-handeln har gjort att kanalen nu gått om de fysiska butikerna i försäljning.

- Vår e-handel är idag vår största säljkanal, skriver han till Ehandel.se.

22 miljoner besök i nätbutiken

Totalt under det senaste året har 22 miljoner personer besökt företagets nätbutik och totalt sålde kedjan för 5,5 miljarder kronor. Över 2,5 miljarder av dessa kommer alltså direkt från e-handeln.

Annons
Annons
- E-handeln är viktig som information och inspiration men blir viktigare och viktigare för vår totala affär, konstaterar Björn Lindblad.

Mio ska nu, enligt statistik från undersökningsföretaget GFK, vara marknadsledande på sängar i Sverige. Sedan 2010 ska inkomsterna från försäljningen ha ökat från 100 miljoner, till att nu ha passerat en miljard kronor.

LÄS ÄVEN: Juli näst bäst någonsin för Mios e-handel

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta