Annons

Modejättens e-handel omsätter nu över 33 miljarder kronor Inditex vd Pablo Isla delar med sig av årets succésiffror

Modejättens e-handel omsätter nu över 33 miljarder kronor

2019-03-15 10:40

Ökade online med 27 procent.

Den spanska modekoncernen Inditex, som står bakom globala kedjor som Zara och Massimo Dutti, har lagt ett starkt e-handelsår till handlingarna. Koncernens samlade e-handel ökade under 2018 sin omsättning med 27 procent. Det innebär att Inditex försäljning på nätet nu omsätter 3,2 miljarder euro, vilket motsvarar över 33 miljarder svenska kronor.

I de marknader där Inditex är närvarande i form av både e-handel och fysiska butiker, uppges e-handeln i snitt ha stått för 14 procent av försäljningen.

Öppnar allt större fysiska butiker 

Och strategin att satsa mer på e-handel och omnikanal verkar ha lett till både ökad försäljning och förbättrad lönsamhet. Inditex resultat för det gångna året ligger på "all time high"-nivåer, som bolaget uttrycker det i ett pressmeddelande. Mer exakt innebär det ett EBITDA-resultat på nära 5,5 miljarder euro, vilket är tre procent upp från siffran för 2017.

Annons
Annons

Samtidigt fortsätter Inditex att satsa stort på fysiska butiker. Under 2018 ökade bolaget sin samlade butiksyta med fem procent, och genomförde nyöppningar på totalt 56 marknader. Dessutom blir butikerna allt större. De butikslokaler som tillkom under Inditex paraply under 2018 hade i snitt en 39 procent större yta än de butiker som företaget öppnade 2012.

LÄS ÄVEN: H&M-rival till nya marknader - med endast e-handel

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta