Modekedjans e-handel står nu för 7% av försäljningen

Kraftig ökning under det senaste kvartalet.

Under kvartalet september till och med november, som är det första på KappAhls verksamhetsår, lyckades modekedjan sälja för 1,194 miljarder kronor, vilket är 28 miljoner mer än samma period förra året.

Mer än hälften Click&Collect

Företagets e-handel, och då särskilt e-handel med upphämtning i butik, pekas i bolagets årsrapport ut som en av företagets mer lyckade avdelningar.

Annons

- Konverteringen i vår e-handel har fortsatt öka. Under första kvartalet ökade e-handeln med 39 procent och utgjorde närmare sju procent av KappAhls totala försäljning. Mer än hälften av e-handeln levererades via Click&Collect och bidrog även till merförsäljning i butik, skriver Peter Andersson, tillförordnad vd för KappAhl i en kommentar till kvartalsrapporten.

På resultatsidan ser det dock lite mörkare ut. Under de aktuella månaderna sjönk bolagets rörelseresultat från 90 till 52 miljoner kronor.

"Måste bli mer relevant"

KappAhl menar dock att företaget har presterat bättre än branschen som helhet. Nu investerar företaget för att resten av året ska fortsätta på samma linje.

- Kunderna handlar mer sällan men är mer målmedvetna när de handlar. Det medför att snittköpen ökar men också att KappAhl måste bli mer relevant för varje kund. Arbetet med att bygga en mer agil och flexibel verksamhet anpassad till nya konsumtionsmönster går vidare, bland annat inom varuflödet. Vi fortsätter dessutom att investera för att förstärka kundupplevelsen, både i butik och online.

Annons