Monki expanderar i Kina med lansering på Tmall

Monki sällar sig till skaran av västerländska modekedjor som börjar sälja sina varor på marknadsplatsen Tmall.

Den 4 mars lanseras den svenska modekedjan Monki på Kinas största marknadsplats, Alibabas Tmall, rapporterar branschtidningen Habit. Monki har sedan tidigare 36 butiker i Kina, inklusive HongKong. Den första ska ha öppnat redan 2010.

- Det är ett fantastiskt sätt för oss att svara på den stora positiva responsen och efterfrågan från våra kinesiska fans genom att nu göra Monkis mode tillgängligt för alla i Kina, säger Monkis vd Lea Rytz Goldman.

Annons

"Början på fint samarbete"

Sedan tidigare har även svenska Polarn O. Pyret knutit ett avtal med Tmall och ett liknande upplägg har synts hos modegiganten Zara. Enligt Monkis hemsida har företaget totalt 105 butiker i 13 länder, så med tanke på att ungefär en tredjedel av dem alltså ligger i Kina kommer det kanske inte som en överraskning att företaget vill finnas representerat på Alibabas jättelika marknadsplats.

- Det här här är början på ett fint samarbete mellan Monki och Tmall, säger Lea Rytz Goldman.

Monki grundades 2006 och öppnade då sin första butik i Göteborg. Några år senare köptes företaget av H&M.

Annons