Mshop frias: Barnröst i vuxenreklam inte stötande

"Alla som annonsören har testat reklamen på anser att det är bra humor"

Vuxenbutiken Mshop höll på att hamna i hetluften när en radiolyssnare reagerat på e-handlarens reklam. I den aktuella reklamen hörs en StarWars-intresserad ung pojke som har hittat vad han tror är ett vibrerande lasersvärd. Han blir dock snabbt avbruten av sin mamma när hon förstår att han har hittat hennes sexleksak. Reklamen avslutas med en tredje röst som säger “Mshop, hos oss hittar du ett stort utbud av, ja du får använda din fantasi”.

En av miljoner tog illa vid sig?

Privatpersonen som hörde reklamen på Rix FM tyckte att det var stötande med en barnröst i en reklam för sexleksaker och valde därför att anmäla saken till Reklamombudsmannen. Annonsören, det vill säga Mshop, tycker dock att det inte finns någon koppling mellan barnet och produkten.

Annons

- Barn används, då och då, i radioreklam för att lyfta fram humor. Huruvida radioreklamen når fram som ett hum­or­istiskt inslag är helt upp till lyssnaren, men alla som annonsören har testat reklamen på anser att det är bra humor. Faktum kvarstår, att denna reklam har haft en räckvidd på flera miljoner och, vad annonsören vet har endast en person tagit illa vid och inte sett hum­orn i reklaminslaget, skriver Mshop i ett yttrande.

"Tydligt att barnet inte har förstått"

Reklamombudsmannen konstaterar å sin sida att det inte finns någon “entydig objektiv måttstock” kring vad som är stötande i reklam, och väljer i det här fallet att fria annonsören. RO tycker helt enkelt inte att reklamen är stötande, och anser inte heller att barnets medverkan ändrar den bedömningen.

- Opinionsnämnden finner att radioreklamen har en humoristisk ansats och att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar detta. Det är vidare tydligt att barnet i reklamen inte förstår vad han håller i och enligt nämnden är det sannolikt att ett barn som hör reklamen inte heller förstår det, skriver RO.

Annons