Annons

NA-KD ger nyanlända en väg in i arbetslivet med praktik LinkedIn Lisa Gunnarsson, ansvarig för Talent Solutions

NA-KD ger nyanlända en väg in i arbetslivet med praktik

2016-03-11 11:26

E-handelsbolaget ansluter sig till LinkedIn Sveriges initiativ ”Welcome Talent” som ska göra det enklare för nyanlända att hitta praktikplats och för företag att hitta kompetens.

I februari lanserade LinkedIn "Welcome Talent", ett initiativ som ska underlätta för asylsökande och nyanlända att hitta praktikplatser i Sverige.

Nyanlända får hjälp med att skapa profiler och hitta praktikplatser samtidigt som arbetsgivare kan lägga upp praktikplatser och arbetstillfällen riktade mot nyanlända med hashtagen #welcometalent, vilket gör dem sökbara.

Initiativet sker i samarbete med ett flertal företag och organisationer, däribland Spotify, Cybercom, Dfind, Dipart, Dreamler, Flewid, Gro play, Happyr, Inkonova, Karma, Motum, Novare, Spotify, Tictail samt Tre. Nu ansulter sig även e-handlaren NA-KD.com till den skaran.

Annons
Annons
– Vi är mycket glada över NA-KD.coms engagemang. Jobb och praktik är en stor och viktig del i integrationsprocessen och det känns fantastiskt att ha en sådan inflytelserik aktör på den svenska e-handelsmarknaden ansluta sig till Welcome Talent, säger Lisa Gunnarsson, ansvarig för Talent Solutions på LinkedIn Sverige.

50 ansökningar första dygnet

Vi har på senare tid sett flera exempel på e-handlare som vill hjälpa nyanlända in i arbetslivet. Nätapoteket Apotea har vikt ett tiotal praktikplatser åt flyktingar och nyligen kunde Ehandels.se berätta om Malmöbaserade Elobinas samarbete med Yalla Trappan.

På NA-KD.com ser man det som en stor möjlighet att vara en del av LinkedIns satsning. En majoritet av bolagets försäljning sker redan i utlandet och enligt Jarno Vanhatapio, VD och grundare, kommer nyanlända talanger att berika företagets kunskap och kultur ytterligare.

– Initialt så kommer vi att erbjuda 20 platser inom alla avdelningar och vi har redan första dygnet fått in över 50 ansökningar. Vi kommer garanterat att utöka antalet platser då bolaget växer väldigt snabbt och har på sex månader gått från 10 till 50 sysselsatta säger Jarno Vanhatapio.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem