Annons

NA-KD ger nyanlända en väg in i arbetslivet med praktik LinkedIn Lisa Gunnarsson, ansvarig för Talent Solutions

NA-KD ger nyanlända en väg in i arbetslivet med praktik

2016-03-11 11:26

E-handelsbolaget ansluter sig till LinkedIn Sveriges initiativ ”Welcome Talent” som ska göra det enklare för nyanlända att hitta praktikplats och för företag att hitta kompetens.

I februari lanserade LinkedIn "Welcome Talent", ett initiativ som ska underlätta för asylsökande och nyanlända att hitta praktikplatser i Sverige.

Nyanlända får hjälp med att skapa profiler och hitta praktikplatser samtidigt som arbetsgivare kan lägga upp praktikplatser och arbetstillfällen riktade mot nyanlända med hashtagen #welcometalent, vilket gör dem sökbara.

Initiativet sker i samarbete med ett flertal företag och organisationer, däribland Spotify, Cybercom, Dfind, Dipart, Dreamler, Flewid, Gro play, Happyr, Inkonova, Karma, Motum, Novare, Spotify, Tictail samt Tre. Nu ansulter sig även e-handlaren NA-KD.com till den skaran.

Annons
Annons
– Vi är mycket glada över NA-KD.coms engagemang. Jobb och praktik är en stor och viktig del i integrationsprocessen och det känns fantastiskt att ha en sådan inflytelserik aktör på den svenska e-handelsmarknaden ansluta sig till Welcome Talent, säger Lisa Gunnarsson, ansvarig för Talent Solutions på LinkedIn Sverige.

50 ansökningar första dygnet

Vi har på senare tid sett flera exempel på e-handlare som vill hjälpa nyanlända in i arbetslivet. Nätapoteket Apotea har vikt ett tiotal praktikplatser åt flyktingar och nyligen kunde Ehandels.se berätta om Malmöbaserade Elobinas samarbete med Yalla Trappan.

På NA-KD.com ser man det som en stor möjlighet att vara en del av LinkedIns satsning. En majoritet av bolagets försäljning sker redan i utlandet och enligt Jarno Vanhatapio, VD och grundare, kommer nyanlända talanger att berika företagets kunskap och kultur ytterligare.

– Initialt så kommer vi att erbjuda 20 platser inom alla avdelningar och vi har redan första dygnet fått in över 50 ansökningar. Vi kommer garanterat att utöka antalet platser då bolaget växer väldigt snabbt och har på sex månader gått från 10 till 50 sysselsatta säger Jarno Vanhatapio.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Modejätten Boozt gör som Lekmer och Babyshop och satsar nu på robotar istället för människor till plocket.

Annons
Annons
Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

I dag: Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

E-handlarens ambition att möta kunderna verkar ha fallit väl ut.

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Det är bara strax över två veckor kvar till den stora dagen B, som i Biljettsläpp för Emeet Göteborg.

Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt

Färre än hälften av de som har en Amazon Dash Button hemma har använt den, enligt en ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Med Fyndiq Refurb ska det bli enklare att bli av med demoexemplar, returnerade produkter, eller produkter som saknar originalförpackning.

PTS tar fram cookie-hjälp:

PTS tar fram cookie-hjälp: "Vill öka medvetenheten"

Post- och telestyrelsen vill förbättra användandet av cookies genom allmänna råd snarare än genom beslut mot enskilda webbplatser.

 Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Svenskarna blir allt mer frekventa nätshoppare och i maj handlade nästan 70 procent av alla svenskar online.

Annons
Annons
Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Skincity kompletterar sitt populära hudtest med så kallade pop up-tester som är anpassade efter olika säsonger.

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

E-handlaren gick från en omsättning på 2,5 miljoner till 26,2 miljoner kronor på ett år men blöder fortfarande pengar.

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

Brevleverantören MailChimp öppnade en egen e-handel. 

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Köp- och säljsajten rullar ut en meddelandetjänst för alla på plattformen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem