Annons

E-handlaren som vill hjälpa utlandsfödda göra avtryck Elobina Sömnad på Yalla Trappan, till vänster Aisha och till höger Djana och Neire

E-handlaren som vill hjälpa utlandsfödda göra avtryck

2016-03-04 10:19

Enligt Elobina.se bör företag bidra till ett bättre samhälle och en renare miljö. Genom ett nytt samarbete vill man skapa arbetstillfällen och ökad ekonomisk självständighet för utlandsfödda kvinnor.

Våren 2014 lanserades Elobina.se. En digital plattform och e-handel där kunden kan förvandla sina egna mönster och bilder, eller välja från befintliga, till tyg och textilprodukter. Produkterna tillverkas med hjälp av digitaltryck och kunder är allt från privatpersoner, till hotell, företag, designers konstnärer och retail.

Elobina påminner som vi påpekat tidigare en del om Tailor Store, men istället för skjortor, är det alltså tyger och heminredningsdetaljer som kuddar och bordstabletter som gäller. Och precis som skräddaren i Helsingborg ser man flera fördelar med att producera det kunderna vill ha på beställning.

– Alla vinner på detta. Miljön då bara efterfrågade produkter tillverkas, kunder eftersom som de kan beställa helt individuella, riktiga textilprodukter och tyg samt designers och konstnärer som kan uttrycka sig via textil i enstaka exemplar eller mindre tillverkningsserier, säger Vilma Gustafsson operativt ansvarig på Elobina Concept.

E-handlare kan göra skillnad

Enligt företaget står miljön och det sociala ansvaret högt på listan. Därför har man inlett ett samarbete med Yalla Trappan. Ett arbetsintegrerande socialt företag och kvinnokooperativ i Malmö med målsättning att skapa arbetstillfällen och ökad ekonomisk självständighet för utlandsfödda kvinnor.

Något som innebär att Yalla Trappans ateljé syr många av Elobinas designprodukter som till exempel kuddfodral, väskor, sjalar, kökshanddukar och bäddset.

Annons
Annons
– Vi tycker detta samarbete är spännande och viktigt att lyfta fram. Det är verkligen roligt att kunna följa med produktionen på nära håll och att kunna leverera produkter med hög kvalitet som har sytts av professionella medarbetare här i Malmö, säger Vilma Gustafsson.

Elobina är inte ensamma om att vilja hjälpa nyanlända och människor på flykt. På senare tid har vi rapporterat om flertalet e-handlare som vill dra sitt strå till stacken. Bland annat skänkte Norska Stormberg en dagskassa till syriska flyktingar.

Stormberg planerar även att anställa flyktingar för att hjälpa dem in i samhället. Något som MatHem också har planer på och nyligen meddelade Apotea att man tagit in tio nyanlända som praktikanter.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Modejätten Boozt gör som Lekmer och Babyshop och satsar nu på robotar istället för människor till plocket.

Annons
Annons
Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

I dag: Lång kö när Chiquelle öppnade pop up-butik

E-handlarens ambition att möta kunderna verkar ha fallit väl ut.

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Emeet avslöjar datumet för biljettsläppet

Det är bara strax över två veckor kvar till den stora dagen B, som i Biljettsläpp för Emeet Göteborg.

Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt

Färre än hälften av de som har en Amazon Dash Button hemma har använt den, enligt en ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Nu kan e-handlare sälja sina demoexemplar på Fyndiq

Med Fyndiq Refurb ska det bli enklare att bli av med demoexemplar, returnerade produkter, eller produkter som saknar originalförpackning.

PTS tar fram cookie-hjälp:

PTS tar fram cookie-hjälp: "Vill öka medvetenheten"

Post- och telestyrelsen vill förbättra användandet av cookies genom allmänna råd snarare än genom beslut mot enskilda webbplatser.

 Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Två av tre svenskar handlar på nätet varje månad

Svenskarna blir allt mer frekventa nätshoppare och i maj handlade nästan 70 procent av alla svenskar online.

Annons
Annons
Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Unikt pop up-test ska guida Skincitys kunder i sommar

Skincity kompletterar sitt populära hudtest med så kallade pop up-tester som är anpassade efter olika säsonger.

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

Matsmart inte lönsamma trots tillväxt på 1 000 procent

E-handlaren gick från en omsättning på 2,5 miljoner till 26,2 miljoner kronor på ett år men blöder fortfarande pengar.

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

MailChimp ville förstå kunden - öppnade strumpbutik

Brevleverantören MailChimp öppnade en egen e-handel. 

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Chatt-funktion ska göra Blocket mer attraktivt

Köp- och säljsajten rullar ut en meddelandetjänst för alla på plattformen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem