NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

Omsatte 400 miljoner förra året.

NA-KD hade ett riktigt succéår under 2017, då företagets omsättning ska ha ökat med över 150 procent till 400 miljoner kronor. Nu vill det snabbväxande e-handelsföretaget bygga vidare på sin globala expansion och tar därför in en investering på 45 miljoner dollar, vilket är över 360 miljoner svenska kronor.

Investeringsrundan, som är NA-KD:s andra i ordningen, ska ha letts av Partech. NA-KD:s befintliga delägare eEquity, Northzone, USA-baserade FJ Labs samt Avitogrundarna Jonas Norlander och Filip Engelbert, har också varit med och bidragit.

Annons

LÄS ÄVEN: NA-KD tar in 140 miljoner från Northzone och eEquity

"Haft fördelen att kunna välja"

De nya miljonerna ska bland annat användas till att lansera och etablera nio landsspecifika sajter under de kommande månaderna. En del pengar ska också användas till rekryteringar och till en “stark utveckling av kollektionssamarbetena med ledande worldwide influencers”. Det berättar företaget i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: 22 miljoner kundser i NA-KD:s nya satsning

- Vi har fått ett stort intresse från investeringsbolagen och har haft fördelen att kunna välja vem vi vill ingå samarbete med. Jag är glad att kunna välkomna Partech till NA-KD. De har verkligen imponerat på oss med sina höga ambitioner och djupa förståelse för branschen, sin omfattande erfarenhet av omnikanal bland sina partners, och deras imponerande investerarportfolio, säger NA-KD:s vd och grundare Jarno Vanhatapio i en kommentar.

Storsatsar på USA och UK

Partech, som beskrivs som ett ledande globalt investeringsföretag inom tech, har tidigare investerat i bland annat brittiska Made.com och franska ManoMano. Företagets General Partner Omri Benayoun säger sig vara imponerad inte minst av NA-KD:s framgångsrika strategi i sociala medier.

- Vi är extremt glada och stolta över att Jarno och hans team har valt att slå sig ihop med oss, säger han.

Under 2017 har NA-KD bland annat flyttat sin distribution till Nederländerna och lanserat en ny hemsida. De nio nya sajterna ska enligt pressmeddelandet särskilt rikta in sig på USA, Storbritannien samt “ledande europeiska marknader”.

Annons
Annons