Annons

När e-handeln mognar krävs det annan kunskap E-handeln behöver personal

Krönika: När e-handeln mognar krävs det annan kunskap

2017-02-06 13:30

Vår krönikör Martin Granberg ger sin syn på kompetensbehovet inom e-handeln.

I och med den snabba expansionen som de flesta företag upplever inom e-handel har vi sett ett flertal artiklar som diskuterar kompetensbrist och hur man skall fokusera på relevant utbildning inom skolvärlden, nu sist med en masterutbildning i e-handel på Borås Högskola.

E-handeln blir mainstream

Jag är som ni flesta andra väldigt positiv till sådana utbildningar men dessa kurser och utbildningar kommer inte att hinna fylla det hålrum som finns. Hålet kommer istället växa sig större om man inte fokuserar på att locka till sig engagerade personer ifrån andra områden.

Det som tidigare har varit en relativ sömning kanal med många otroligt engagerade personer, som kan mycket om allt, håller på att bli mer mainstream allteftersom kanalen mognar vilket på ett sätt kräver mindre kunskap.

En kanal som är mogen kommer driva utvecklingen på ett annat sätt än vad vi sett historiskt, där tekniska analyser, enklare plattformar och tydliga processer blir ytterligare verktyg att arbeta med och även tillgängliga för de mindre bolagen som inte har resurserna i dagsläget. Detta kommer också göra likheterna med den befintliga detaljhandeln och e-handel tydligare, vilket i sin tur gör steget mellan ”branscherna” betydligt mindre än tidigare då e-handel var nytt och mer vilda västern.

Annons
Annons

Rätt person på rätt plats

En tidigare kollega använde uttrycket ”gräv där du står” när planerna blev för högtflygande och man missade självklara saker. För att återknyta till det men i detta sammanhang så behöver vi självklart fler utbildningar för den långsiktiga personalförsörjningen, men utbildningar är enbart en del av pusslet och man får inte bortse ifrån att målet är att få rätt person på rätt plats.

För att lösa den befintliga bristen här och nu, måste kanalen fokusera på att profilera sig för vad den faktiskt är, snabb, responsiv och beroendeframkallande. Något som kommer att locka till sig högpresterande tävlingsmänniskor som vill springa med och som är rätt personer även om de inte har e-handelserfarenhet.

Hur man gör det har jag inget enkelt svar på, men för den som kan synas och profilera sig på rätt sätt kommer kompetenta och vetgiriga sökande ifrån andra kanaler som vill vara med på vår resa inte att vara en bristvara.

Gräv där du står!

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Redo för säljtopp:

Redo för säljtopp: "Siktar på största rean någonsin"

För de här e-handlarna innebär bokrean en av årets bästa säsonger.

Annons
Annons

Sverige i topp när norrmännen e-handlar utomlands

6 av 10 norrmän gjorde sitt senaste e-handelsköp från utlandet.

E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar <nobr>e-handeln</nobr> med service

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar e-handeln med service

Med snabb miljonomsättning i ryggen gör man nu sitt första uppköp.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Under 2017 ska iDeal Of Sweden inta två länder i månaden.

PostNord-krisen: Damberg frågas ut i näringsutskottet

Utskottets vice ordförande undrar vad regeringen tänker göra för att rädda företagets fortsatta existens.

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Annons
Annons
PostNord: Svensk <nobr>e-handel</nobr> växte med 16 procent

PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

Nästa generations lagerrobotar ska utvecklas vid Örebro Universitet.

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Företaget testar sig fram, enligt kommunikationschefen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem