Annons

När e-handeln mognar krävs det annan kunskap E-handeln behöver personal

Krönika: När e-handeln mognar krävs det annan kunskap

2017-02-06 13:30

Vår krönikör Martin Granberg ger sin syn på kompetensbehovet inom e-handeln.

I och med den snabba expansionen som de flesta företag upplever inom e-handel har vi sett ett flertal artiklar som diskuterar kompetensbrist och hur man skall fokusera på relevant utbildning inom skolvärlden, nu sist med en masterutbildning i e-handel på Borås Högskola.

E-handeln blir mainstream

Jag är som ni flesta andra väldigt positiv till sådana utbildningar men dessa kurser och utbildningar kommer inte att hinna fylla det hålrum som finns. Hålet kommer istället växa sig större om man inte fokuserar på att locka till sig engagerade personer ifrån andra områden.

Det som tidigare har varit en relativ sömning kanal med många otroligt engagerade personer, som kan mycket om allt, håller på att bli mer mainstream allteftersom kanalen mognar vilket på ett sätt kräver mindre kunskap.

En kanal som är mogen kommer driva utvecklingen på ett annat sätt än vad vi sett historiskt, där tekniska analyser, enklare plattformar och tydliga processer blir ytterligare verktyg att arbeta med och även tillgängliga för de mindre bolagen som inte har resurserna i dagsläget. Detta kommer också göra likheterna med den befintliga detaljhandeln och e-handel tydligare, vilket i sin tur gör steget mellan ”branscherna” betydligt mindre än tidigare då e-handel var nytt och mer vilda västern.

Annons
Annons

Rätt person på rätt plats

En tidigare kollega använde uttrycket ”gräv där du står” när planerna blev för högtflygande och man missade självklara saker. För att återknyta till det men i detta sammanhang så behöver vi självklart fler utbildningar för den långsiktiga personalförsörjningen, men utbildningar är enbart en del av pusslet och man får inte bortse ifrån att målet är att få rätt person på rätt plats.

För att lösa den befintliga bristen här och nu, måste kanalen fokusera på att profilera sig för vad den faktiskt är, snabb, responsiv och beroendeframkallande. Något som kommer att locka till sig högpresterande tävlingsmänniskor som vill springa med och som är rätt personer även om de inte har e-handelserfarenhet.

Hur man gör det har jag inget enkelt svar på, men för den som kan synas och profilera sig på rätt sätt kommer kompetenta och vetgiriga sökande ifrån andra kanaler som vill vara med på vår resa inte att vara en bristvara.

Gräv där du står!

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem