Annons

När e-handeln mognar krävs det annan kunskap E-handeln behöver personal

Krönika: När e-handeln mognar krävs det annan kunskap

2017-02-06 13:30

Vår krönikör Martin Granberg ger sin syn på kompetensbehovet inom e-handeln.

I och med den snabba expansionen som de flesta företag upplever inom e-handel har vi sett ett flertal artiklar som diskuterar kompetensbrist och hur man skall fokusera på relevant utbildning inom skolvärlden, nu sist med en masterutbildning i e-handel på Borås Högskola.

E-handeln blir mainstream

Jag är som ni flesta andra väldigt positiv till sådana utbildningar men dessa kurser och utbildningar kommer inte att hinna fylla det hålrum som finns. Hålet kommer istället växa sig större om man inte fokuserar på att locka till sig engagerade personer ifrån andra områden.

Det som tidigare har varit en relativ sömning kanal med många otroligt engagerade personer, som kan mycket om allt, håller på att bli mer mainstream allteftersom kanalen mognar vilket på ett sätt kräver mindre kunskap.

En kanal som är mogen kommer driva utvecklingen på ett annat sätt än vad vi sett historiskt, där tekniska analyser, enklare plattformar och tydliga processer blir ytterligare verktyg att arbeta med och även tillgängliga för de mindre bolagen som inte har resurserna i dagsläget. Detta kommer också göra likheterna med den befintliga detaljhandeln och e-handel tydligare, vilket i sin tur gör steget mellan ”branscherna” betydligt mindre än tidigare då e-handel var nytt och mer vilda västern.

Annons
Annons

Rätt person på rätt plats

En tidigare kollega använde uttrycket ”gräv där du står” när planerna blev för högtflygande och man missade självklara saker. För att återknyta till det men i detta sammanhang så behöver vi självklart fler utbildningar för den långsiktiga personalförsörjningen, men utbildningar är enbart en del av pusslet och man får inte bortse ifrån att målet är att få rätt person på rätt plats.

För att lösa den befintliga bristen här och nu, måste kanalen fokusera på att profilera sig för vad den faktiskt är, snabb, responsiv och beroendeframkallande. Något som kommer att locka till sig högpresterande tävlingsmänniskor som vill springa med och som är rätt personer även om de inte har e-handelserfarenhet.

Hur man gör det har jag inget enkelt svar på, men för den som kan synas och profilera sig på rätt sätt kommer kompetenta och vetgiriga sökande ifrån andra kanaler som vill vara med på vår resa inte att vara en bristvara.

Gräv där du står!

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem