Annons

När e-handeln mognar krävs det annan kunskap E-handeln behöver personal

Krönika: När e-handeln mognar krävs det annan kunskap

2017-02-06 13:30

Vår krönikör Martin Granberg ger sin syn på kompetensbehovet inom e-handeln.

I och med den snabba expansionen som de flesta företag upplever inom e-handel har vi sett ett flertal artiklar som diskuterar kompetensbrist och hur man skall fokusera på relevant utbildning inom skolvärlden, nu sist med en masterutbildning i e-handel på Borås Högskola.

E-handeln blir mainstream

Jag är som ni flesta andra väldigt positiv till sådana utbildningar men dessa kurser och utbildningar kommer inte att hinna fylla det hålrum som finns. Hålet kommer istället växa sig större om man inte fokuserar på att locka till sig engagerade personer ifrån andra områden.

Det som tidigare har varit en relativ sömning kanal med många otroligt engagerade personer, som kan mycket om allt, håller på att bli mer mainstream allteftersom kanalen mognar vilket på ett sätt kräver mindre kunskap.

En kanal som är mogen kommer driva utvecklingen på ett annat sätt än vad vi sett historiskt, där tekniska analyser, enklare plattformar och tydliga processer blir ytterligare verktyg att arbeta med och även tillgängliga för de mindre bolagen som inte har resurserna i dagsläget. Detta kommer också göra likheterna med den befintliga detaljhandeln och e-handel tydligare, vilket i sin tur gör steget mellan ”branscherna” betydligt mindre än tidigare då e-handel var nytt och mer vilda västern.

Annons
Annons

Rätt person på rätt plats

En tidigare kollega använde uttrycket ”gräv där du står” när planerna blev för högtflygande och man missade självklara saker. För att återknyta till det men i detta sammanhang så behöver vi självklart fler utbildningar för den långsiktiga personalförsörjningen, men utbildningar är enbart en del av pusslet och man får inte bortse ifrån att målet är att få rätt person på rätt plats.

För att lösa den befintliga bristen här och nu, måste kanalen fokusera på att profilera sig för vad den faktiskt är, snabb, responsiv och beroendeframkallande. Något som kommer att locka till sig högpresterande tävlingsmänniskor som vill springa med och som är rätt personer även om de inte har e-handelserfarenhet.

Hur man gör det har jag inget enkelt svar på, men för den som kan synas och profilera sig på rätt sätt kommer kompetenta och vetgiriga sökande ifrån andra kanaler som vill vara med på vår resa inte att vara en bristvara.

Gräv där du står!

Martin Granberg

Ekonom inom internationell handel och marknadsföring. Arbetat med QC, inköp och affärsutveckling sedan 2005, varav ett flertal år boende i södra Kina. Affärsutveckling och styrning inom E-handel med dess snabba skiftningar har fångat intresset sedan 2014.

Linkedin.com/in/martingranberg

Annons
Uppåt för RNB:

Uppåt för RNB: "E-handeln växer med stora tillväxttal"

Positiva tongångar när modejätten Retail and Brands presenterade sina siffror för Q2.

Annons
Annons
Efter expansionen: Mathem öppnar sitt tredje lager

Efter expansionen: Mathem öppnar sitt tredje lager

Mathem har etablerat ett lager i Malmö för att ge bättre service till kunderna i Sydsverige.

E-handlarna rasar mot kemikalieskatten

E-handlarna rasar mot kemikalieskatten

"Ett tydligt hot mot branschen."

Coop e-handelssatsar i norr - Umeå först ut

Coop e-handelssatsar i norr - Umeå först ut

Fler orter i Norrland kan vara näst på tur.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lampor på nätet tar in över en miljard kronor i kapital

Lampor på nätet tar in över en miljard kronor i kapital

Passar också på att låna pengar.

Linas Matkasse köper upp norskt matkasseföretag

Linas Matkasse köper upp norskt matkasseföretag

Ska dubbla kundstocken och omsättningen.

50 produkter i en annons när Facebook stödjer <nobr>e-handeln</nobr>

50 produkter i en annons när Facebook stödjer e-handeln

Collection är Facebooks senaste annonsformat.

Annons
Annons
Så triggar Nelly de unga tjejerna att handla

Helgläsning: Så triggar Nelly de unga tjejerna att handla

Nätbutiken Nelly har fått unga tjejer att handla sina kläder online sedan 2004. Företagets inköpschef Helen Landerborn berättar hur.

Indien är hetare än Europa och Amazon är inte en konkurrent

Indien är hetare än Europa och Amazon är inte en konkurrent

Efter fyra dagar på e-handelskonferens i USA bjuder vi på nya insikter från ett av världens främsta e-handelsländer.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Ingram Micro söker:

Affärsdriven Transportchef Norden

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Gate Retail söker:

UX Designer to Gate Retail

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem