Nästan vartannat e-handelsköp är nu mobilt

Mobiler och surfplattor står för 47 procent av den svenska e-handeln. Något som placerar oss på en global fjärdeplats.

Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, kan i en ny rapport konstatera att den mobila handeln fortsätter att öka. 47,1 procent av alla e-handelsköp i Sverige och 55,5 procent av all trafik kommer nu från mobiler och surfplattor.

Något som innebär att både försäljning och trafik via mobila enheter har ökat med mer än 3 procentenheter jämfört med förra året. Det placerar samtidigt Sverige på en global fjärdeplats efter Japan, England och Sydkorea – och före länder som Australien, Tyskland och USA.

Annons

– Mobil e-handel överträffar nu globalt sett e-handelsköpen via datorn. En trend som fortsätter att växa i takt med att allt fler e-handlare utvecklar och optimerar sina plattformar för shopping via mobila enheter, säger Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.

Mobilen ökar mest

Mobilen är den enhet som ökat mest under det senaste året och för första gången någonsin står smartphones för majoriteten av de mobila transaktionerna i samtliga undersökta länder.

Men trots att den tekniska utvecklingen skapat goda förutsättningar för mobil e-handel är det fortfarande en utmaning för marknadsförare och e-handlare att nå konsumenterna genom hela köpprocessen.

– De som vill ha ett försprång gentemot sina konkurrenter måste utveckla en konsekvent upplevelse för kunden oberoende enhet och plattform, säger Andreas Wahlman.

Annons