Mobilt står för 44 procent av den svenska e-handeln

Datorer och laptops står fortfarande för majoriteten av den svenska försäljningen på nätet men de mobila enheterna knappar in och har nu gått förbi när det gäller trafiken till e-handlarna.

Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, släppte i dagarna sin kvartalsrapport om den mobila handeln, Q3 2015 State of Mobile Commerce Report. Här kan man konstatera att den mobila handeln står för 35 procent av de globala e-handelstransaktionerna.

I topp ligger Japan, Storbritannien och Sydkorea men man har även plockat fram till siffror som rör den mobila handeln i Norden. Här toppar Sverige listan över störst andel trafik från mobila enheter med 52 procent och en försäljningsandel på 44 procent.

Annons
Annons

När det gäller den mobila trafiken, smartphones och surfplattor, kommer Danmark på en andra plats med 50 procent. Norrmännen däremot kniper andraplatsen när det kommer till försäljning med 38 procent.

Smartphone före surfplattan

Samtidigt konstaterar man att svensken gärna väljer sin smartphone före surfplattan när det ska e-handlas. 35 procent av svenskarna plockar hellre upp mobilen för att besöka en e-handlare än surfplattan, 16,5 procent.

28 procent väljer även mobilen för att slutföra ett köp, att jämföra med surfplattans 16 procent. Precis som tidigare är Apples iPhone den mest populära telefonen och i Sverige står den för 22 procent av besöken och 18 procent av köpen.

Android-telefonerna knappar dock in och står idag för 13 procent av besöken och nästan 9,5 procent av köpen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!