Nätbokhandel utmanar jättarna – blir lönsamma i år

Säljer böcker med förlust för att sänka priserna.

År 2007 grundades nätbokhandeln Plusbok av den danska koncernen Freeway. 2013 kom sajten till Sverige och ska då ha presenterat en omsättning på blygsamma 869 000 svenska kronor och ett resultat på minus 3,7 miljoner. Förra året förbättrades resultat för det svenska bolaget till 1,3 miljoner, samtidigt som omsättningen ökade till nästan 14 miljoner.

“Bolaget är nu lönsamt”

Och nu räknar utmanaren med att nå positivt resultat i Sverige under 2017. Detta rapporterar Sölve Dahlgren, som driver sajten Boktugg och även var med och grundade Hoi Förlag.

Annons

- Plusboks utveckling går som planerat och bolaget är nu lönsamt, säger koncernchefen Mia Wagner till Boktugg.

Plusboks affärsidé är att erbjuda billiga böcker till de som vill bli medlemmar - och då menar vi riktigt billiga. Medlemsavgiften är noll kronor den första veckan och därefter 99 kronor i månaden.

119 kronor istället för 195

Den som är sugen på Jan Gillous kommande bok 1968, kan exempelvis köpa den hos Plusbok för 169 kronor - om man är medlem i bokklubben, för då kostar boken endast 119 kronor. Adlibris pris för samma bok är 195 kronor. I praktiken innebär det att Plusbok emellanåt säljer vissa böcker med förlust, men detta räknar man alltså med att ta igen genom medlemsavgifterna.

“Medlemsantalet inte offentligt”

Hur många svenskar som hittills blivit medlemmar, vill dock Plusbok i dagsläget inte avslöja.

- Medlemsantalet är inte offentligt, men jag kan berätta att vi förväntar oss tillväxt i både Sverige och Danmark. Vi jobbar på att implementera en strategiändring. Framöver kommer vi att försöka bidra till att folk läser mer och läser hela livet oavsett ålder. Vi menar att vi har ett moraliskt ansvar som bokhandel att göra böcker billigare och att göra det lättare att finna rätt bok till rätt läsare genom ett bra inspirationsuniversum, säger Mia Wagner till Boktugg.

Annons