Nätet en vinnare när Björn Borgs butiker sviktar

Modeföretagets e-handel visar fortsatt god tillväxt men de egna butikerna gör ett svagare kvartal och tappar försäljning.

Björn Borgs e-handel ökade med 73 procent 2015 och modeföretagets digitala försäljning tog ytterligare fart under årets första tre månader. Koncernens egna e-handel växte nämligen med hela 103 procent under det första kvartalet, men nu har utvecklingen mattats av något.

När Björn Borg idag släppte sin rapport för det andra kvartalet står det klart att e-handeln endast sett en tillväxt på 15 procent, jämfört med förra året. Men, ser man till årets första sex månader så har e-handeln ökat med 52 procent jämfört med samma period förra året, till 22,1 miljoner kronor.

Annons

Norge, ingen rolig historia

När det gäller den totala försäljningen säger sig Björn Borg se en god utveckling på samtliga marknader utom Norge. Nettoomsättningen uppgick till 122 miljoner kronor under kvartalet, en försäljningstillväxt på 23 procent. Trots det redovisar klädbolaget ett resultat efter skatt på -2,2 miljoner kronor.

– Färre besökare och mindre andel reaförsäljning är två stora förklaringsposter. Det är fortsatt underkläder och skor som driver tillväxten medan vår sportkollektion har något sämre försäljningsutveckling än föregående år, skriver bolagets VD, Henrik Bunge, i en kommentar till rapporten.

Annons