Nätjättens butiks-boom: Öppnar fem affärer samtidigt

Fem butiker ska öppnas under 2017.

I flera år har den danska nätjätten Coolshop.com, som i Sverige går under namnet Spelbutiken.se, planerat att komplettera sin näthandel med fysiska butiker. Nu är det till slut dags, berättar danska Computerworld. Under 2017 öppnar företaget inte mindre än fem butiker på andra sidan sundet.

- Det hänger ihop och ger bra en känsla för en webbutik att expandera med fysiska butiker, säger Coolshops marknadschef Jacob Risgaard till Computerworld.

Annons

Alla butiker öppnar samtidigt

Exakt när och var butikerna öppnar har inte avslöjats ännu, men enligt Jacob Risgaard kommer alla fem butikerna att öppnas samtidigt under de första månaderna av 2017.

Inspirationen till att öppna fysiska butiker är hämtad från bland annat amerikanska Amazon, som också just börjat med fysiska butiker som skakomplettera onlineförsäljningen.

- Det handlar om att vi måste ta tillbaka erfarenheterna från förr i tiden när du gick in i en leksaksaffär. Det är något som jag tycker har försvunnit idag, men som många av oss minns från vår bardom. Vi måste helt enkelt ha den magiska känslan tillbaka. Det ska lukta som sockervadd och se ut som ett sagoland, säger Risgaard.

Ska ha omnikanal-lösning

Och just att företaget redan driver en e-handel menar Jacob Risgaard gör att de inte kommer behöva ta itu med ett problem som många mindre kedjor som driver fysiska butiker får tampas med.

- Ett av de stora problemen för många små kedjor och butiker är att de inte har tillräcklig volym när de måste köpa in. Det gör det svårt för dem när de måste konkurrera med priset. Det problemet har inte vi, eftersom vi redan har en stor butik på nätet, säger han.

Det gör också att utbudet blir större och planen är att ha en omnikanal-lösning i de fysiska butikerna där kunderna kan beställa saker från skärmar i butiken som sedan levereras hem.

Lättare att presentera nya produkter

Jacob Risgaard tror också att de fysiska butikerna kommer att göra det lättare att introducera kunderna för nya produkter.

- Webben är en bra plats för research, för du kan läsa en massa om produkterna. Men Internet är inte särskilt väl lämpat för att inspirera folk att köpa en produkt som de inte känner till i förväg. Så jag tror på ett samspel mellan fysiska butiker och nätbutiken, säger Risgaard avslutningsvis.

Annons

När Coolshop grundades av bland andra Jacob Risgaard 2003 var företaget främst inriktat på internetförsäljning av datorspel, därav det svenska namnet Spelbutiken.se. Men sedan dess har sortimentet utökats kontinuerligt och idag säljs allt från hemelektronik och leksaker till skönhetsprodukter och sprit.

Annons