NatureBox ska nå sina mål med hjälp av Target

Prenumerationstjänsten för nyttiga snacks och mellanmål tar sitt första steg utanför nätet och upp på hyllorna i 900 Target-butiker.

NatureBox är en av USA:s ledande aktörer när det gäller nyttiga snacks och mellanmål och har vuxit ut till en riktig jätte på nätet. Sedan lanseringen 2012 har man vuxit med nästan 80 procent per år och omsatte 57,5 miljoner dollar under 2015, enligt Internet Retailer.

Men man nöjer sig inte där och för att ta nästa steg i utvecklingen har man nu slagit sig samman med detaljhandelsjätten Target. Något som innebär att NatureBox kommer att sälja ett urval av sina produkter i 900 av detaljhandelsjättens butiker i USA.

Annons

– Idag köper endast 2 procent av konsumenterna mat på nätet. De återstående 98 procenten köper sin mat i traditionella livsmedelsbutiker. För att bygga ett riktigt stort varumärke, måste vi vara där kunderna är, säger Gautam Gupta, VD för NatureBox.

Kommer att gynna e-handeln

I maj 2015 plockade NatureBox in 30 miljoner dollar i riskkapital, pengar som delvis varit öronmärkta för en offline-satsning. Och även om online fortsatt kommer att vara företagets huvudverksamhet har butiksförsäljning allt varit ett mål på vägen enligt Gautam Gupta.

Och han tror inte att expansionen offline kommer att kannibalisera på onlineförsäljningen.

– Desto fler konsumenter som ser oss hos Target, och i andra butiker, desto fler får möjligheten att prova våra produkter och det kommer att gynna vår online-verksamhet på ett bra sätt. En närvaro i den fysiska handeln kommer att gynna våra befintliga kunder samtidigt som vi når en helt ny grupp av konsumenter, säger Gautam Gupta.

Annons