Annons

Nordeas säkerhetstänk leder till nekade köp på nätet E-handelsproblem för Nordeas kunder

Avslöjande: Nordeas säkerhetstänk leder till nekade köp på nätet

2015-12-01 11:37

I jakten på att skydda sina kunder från bedragare har Nordea infört regler som lett till att bankens kunder inte kan handla på till exempel Amazon.

Efter att Nordea infört åtgärder för att minska risken för bedrägerier i samband med kortbetalningar på nätet, har bankens kortanvändare fått problem med att handla på sajter som efterdebiterar sina kunder. 

Anledningen till att det uppstått betalningsproblem är att Nordeas kort är försedda med 3D Secure och därför måste kunden antingen med Mobilt BankID eller med kort och kortläsare öppna sitt kort när han eller hon vill handla på en sida som inte är ansluten till 3D Secure. Då har kunden 30 minuter på sig att genomföra köpet.

"Arbetar med justeringar"

Ehandel.se har fått rapporter om att det nu inte går att handla från till exempel Amazon med ett Nordeakort, eftersom Amazon inte tar betalt förrän i samband med att varan levereras, vilket alltså inte behöver vara i direkt anslutning till köpet. Då är förstås luckan på 30 minuter sedan länge stängd, och köpet blir därför ogiltigt.

En kund som råkat ut för ovanstående fick en förklaring via mail från Nordea som lyder:

- Nordeas lösning för Internetköp är inte unik och företag som skickar reservationer som inte är i samband med köpet bör ha en rutin för att hantera detta mot kund. Eftersom det finns flera olika sätt att efterdebitera så har vi i dagsläget ingen lösning som fungerar för samtliga köp.

Förutom Amazon räknar Nordea upp Coop Online, vissa hotell samt de regionala trafiktjänsterna SL och Skånetrafiken, som exempel på företag där det här skulle kunna bli ett problem. Och kunderna kan inte direkt räkna med någon akut hjälp från Nordea, även om banken säger sig arbeta med justeringar och åtgärder som ska underlätta för kunderna.

Annons
Annons
- För tillfället får tyvärr kunden själv kontakta butiken/hotellet för att hitta en lösning, avslutas mailet till kunden.

Beror på nya Europaregler

Enligt Torbjörn Furubjelke, som är Senior Business Developer för Mobile & Emerging Payments på Nordea, är orsaken till att det fungerar på det här sättet en följd av att Nordea följer nya riktlinjer från Europeiska Bankmyndigheten. Riktlinjerna infördes den 5 oktober i syfte att skydda kunderna mot bedrägerier och säger att både banker och butiker ska arbeta med 3D Secure.

- Vi har full förståelse för att det kan upplevas krångligt. Vi som bank har ett ansvar att skydda våra kunder mot kortbedrägerier på Internet och möta de krav som ställs på oss, samtidigt som vi vill att det ska vara enkelt och smidigt för kunden att göra kortköp på Internet, säger han.

Men de nya riktlinjerna verkar inte ha slagit igenom fullt ut. Nordea ser fortfarande "en opropotionerligt stor andel" kortköp på Internet som kommer in utan att ha gått genom 3D Secure.

- Därför har Nordea genomfört denna åtgärd för att skydda sina kunder mot kortbedrägerier på Internet där kunden som vill handla på en butik utan 3D Secure först måste öppna kortet för alla Internetköp i Internet- eller mobilbanken.

Enligt Torbjörn Furubjelke kommer den nya tjänsten MasterPass, som officiellt lanserades idag, att förenkla för de drabbade kunderna eftersom man inte behöver öppna sitt kort om man använder den. Då använder kunden istället Mobilt BankID för att logga in till sin "plånbok".

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta