Avslöjande: Nordeas säkerhetstänk leder till nekade köp på nätet

I jakten på att skydda sina kunder från bedragare har Nordea infört regler som lett till att bankens kunder inte kan handla på till exempel Amazon.

Efter att Nordea infört åtgärder för att minska risken för bedrägerier i samband med kortbetalningar på nätet, har bankens kortanvändare fått problem med att handla på sajter som efterdebiterar sina kunder. 

Anledningen till att det uppstått betalningsproblem är att Nordeas kort är försedda med 3D Secure och därför måste kunden antingen med Mobilt BankID eller med kort och kortläsare öppna sitt kort när han eller hon vill handla på en sida som inte är ansluten till 3D Secure. Då har kunden 30 minuter på sig att genomföra köpet.

Annons

"Arbetar med justeringar"

Ehandel.se har fått rapporter om att det nu inte går att handla från till exempel Amazon med ett Nordeakort, eftersom Amazon inte tar betalt förrän i samband med att varan levereras, vilket alltså inte behöver vara i direkt anslutning till köpet. Då är förstås luckan på 30 minuter sedan länge stängd, och köpet blir därför ogiltigt.

En kund som råkat ut för ovanstående fick en förklaring via mail från Nordea som lyder:

- Nordeas lösning för Internetköp är inte unik och företag som skickar reservationer som inte är i samband med köpet bör ha en rutin för att hantera detta mot kund. Eftersom det finns flera olika sätt att efterdebitera så har vi i dagsläget ingen lösning som fungerar för samtliga köp.

Förutom Amazon räknar Nordea upp Coop Online, vissa hotell samt de regionala trafiktjänsterna SL och Skånetrafiken, som exempel på företag där det här skulle kunna bli ett problem. Och kunderna kan inte direkt räkna med någon akut hjälp från Nordea, även om banken säger sig arbeta med justeringar och åtgärder som ska underlätta för kunderna.

- För tillfället får tyvärr kunden själv kontakta butiken/hotellet för att hitta en lösning, avslutas mailet till kunden.

Beror på nya Europaregler

Enligt Torbjörn Furubjelke, som är Senior Business Developer för Mobile & Emerging Payments på Nordea, är orsaken till att det fungerar på det här sättet en följd av att Nordea följer nya riktlinjer från Europeiska Bankmyndigheten. Riktlinjerna infördes den 5 oktober i syfte att skydda kunderna mot bedrägerier och säger att både banker och butiker ska arbeta med 3D Secure.

- Vi har full förståelse för att det kan upplevas krångligt. Vi som bank har ett ansvar att skydda våra kunder mot kortbedrägerier på Internet och möta de krav som ställs på oss, samtidigt som vi vill att det ska vara enkelt och smidigt för kunden att göra kortköp på Internet, säger han.

Men de nya riktlinjerna verkar inte ha slagit igenom fullt ut. Nordea ser fortfarande "en opropotionerligt stor andel" kortköp på Internet som kommer in utan att ha gått genom 3D Secure.

Annons

- Därför har Nordea genomfört denna åtgärd för att skydda sina kunder mot kortbedrägerier på Internet där kunden som vill handla på en butik utan 3D Secure först måste öppna kortet för alla Internetköp i Internet- eller mobilbanken.

Enligt Torbjörn Furubjelke kommer den nya tjänsten MasterPass, som officiellt lanserades idag, att förenkla för de drabbade kunderna eftersom man inte behöver öppna sitt kort om man använder den. Då använder kunden istället Mobilt BankID för att logga in till sin "plånbok".

Annons