Annons

Nordic Design Collective läggs ner den sista augusti Maria Richardsson

Nordic Design Collective läggs ner den sista augusti

2017-08-01 07:00

Svårt att möta kundernas logistikförväntningar med en marknadsplats, enligt grundaren Maria Richardsson.

Är trenden med marknadsplatser död? Det tror i alla fall Maria Richardsson, VD och grundare på Nordic Design Collective. Nu berättar hon för Ehandel.se att sajten som hon har lagt ner sin själ i de senaste fem åren kommer att läggas ned den 31:a augusti.

"En högre förväntan på service"

Anledningen uppges vara att e-handelskunderna enligt Maria Richardsson i dag har helt andra leveransförväntningar än för bara några år sedan, och att ha den koll på logistiken som krävs för att göra kunderna nöjda är inte helt lätt när man är en marknadsplats med externa säljare. Det i kombination med att logistikbranschen “har sina utmaningar” och i hennes tycke inte är så kundcentrerad, gjorde att det var dags att testa något nytt.

- Kunderna har fått en högre förväntan på service som är svår att möta som en marknadsplats, säger Maria Richardsson till Ehandel.se.

Har beslutet något att göra med hur affärerna går i övrigt?

- Det är en kombination av flera saker. Dels ser vi att konkurrensen i vårt segment har ökat, och dels ser vi att kunderna förväntar sig bättre service än vad vi ibland har haft möjlighet att ge.

Men Maria Richardssons resa inom design och e-handel är långt ifrån över. Sedan en tid tillbaka har hon arbetat med det nya projektet Nordic Kind som har officiell premiär den 1 september, det vill säga dagen efter Nordic Design Collectives sista dag.

Ny sajt ska nå ut internationellt

Utöver att marknadsplatstänket har övergivits till förmån för en helt ny affärsmodell, kommer Nordic Kind att satsa mer på inspirerande innehåll som ska integreras bättre på sajten. Företaget ska dessutom fokusera på att nå internationella kunder på ett helt annat sätt än vad som har varit fallet tidigare.

Annons
Annons
- Inriktningen, det vill säga nordisk design, kommer att vara densamma. Jag brinner för att hjälpa designföretag och det har inte förändrats. Men det kommer att bli ett smalare sortiment med handplockade varor, säger hon.

Hur känns det här för dig nu då?

- Ja, det är ett jättestort steg för mig och inte något beslut som har suttit helt lätt. Vi har vridit och vänt på det här för att hitta det bästa sättet att utvecklas och förbättras. Jag tror att det här nya upplägget blir mycket bättre för alla inblandade.

"Måste hela tiden utvecklas"

Även om hon upplever det som en aning vemodigt att Nordic Design Collectives era snart är över, vill Maria Richardsson hellre se den uppkomna situationen som en förändring än som ett avslut, och hon beskriver sig själv som peppad på det som komma skall.

- Man måste hela tiden utvecklas för att hänga med när omvärlden förändras, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Maria Richardsson om e-handelns dolda sida

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.