Annons

Nordic Design Collective läggs ner den sista augusti Maria Richardsson

Nordic Design Collective läggs ner den sista augusti

2017-08-01 07:00

Svårt att möta kundernas logistikförväntningar med en marknadsplats, enligt grundaren Maria Richardsson.

Är trenden med marknadsplatser död? Det tror i alla fall Maria Richardsson, VD och grundare på Nordic Design Collective. Nu berättar hon för Ehandel.se att sajten som hon har lagt ner sin själ i de senaste fem åren kommer att läggas ned den 31:a augusti.

"En högre förväntan på service"

Anledningen uppges vara att e-handelskunderna enligt Maria Richardsson i dag har helt andra leveransförväntningar än för bara några år sedan, och att ha den koll på logistiken som krävs för att göra kunderna nöjda är inte helt lätt när man är en marknadsplats med externa säljare. Det i kombination med att logistikbranschen “har sina utmaningar” och i hennes tycke inte är så kundcentrerad, gjorde att det var dags att testa något nytt.

- Kunderna har fått en högre förväntan på service som är svår att möta som en marknadsplats, säger Maria Richardsson till Ehandel.se.

Har beslutet något att göra med hur affärerna går i övrigt?

- Det är en kombination av flera saker. Dels ser vi att konkurrensen i vårt segment har ökat, och dels ser vi att kunderna förväntar sig bättre service än vad vi ibland har haft möjlighet att ge.

Men Maria Richardssons resa inom design och e-handel är långt ifrån över. Sedan en tid tillbaka har hon arbetat med det nya projektet Nordic Kind som har officiell premiär den 1 september, det vill säga dagen efter Nordic Design Collectives sista dag.

Ny sajt ska nå ut internationellt

Utöver att marknadsplatstänket har övergivits till förmån för en helt ny affärsmodell, kommer Nordic Kind att satsa mer på inspirerande innehåll som ska integreras bättre på sajten. Företaget ska dessutom fokusera på att nå internationella kunder på ett helt annat sätt än vad som har varit fallet tidigare.

Annons
Annons
- Inriktningen, det vill säga nordisk design, kommer att vara densamma. Jag brinner för att hjälpa designföretag och det har inte förändrats. Men det kommer att bli ett smalare sortiment med handplockade varor, säger hon.

Hur känns det här för dig nu då?

- Ja, det är ett jättestort steg för mig och inte något beslut som har suttit helt lätt. Vi har vridit och vänt på det här för att hitta det bästa sättet att utvecklas och förbättras. Jag tror att det här nya upplägget blir mycket bättre för alla inblandade.

"Måste hela tiden utvecklas"

Även om hon upplever det som en aning vemodigt att Nordic Design Collectives era snart är över, vill Maria Richardsson hellre se den uppkomna situationen som en förändring än som ett avslut, och hon beskriver sig själv som peppad på det som komma skall.

- Man måste hela tiden utvecklas för att hänga med när omvärlden förändras, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Maria Richardsson om e-handelns dolda sida

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem