Search
Close this search box.
ANNONS

Maria Richardsson om e-handelns dolda sida

Maria Richardsson om e-handelns dolda sida
Maria Richardsson
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Krรคvande kunder och opรฅlitliga leveranser har lett till ett nytt hemligt projekt hos Nordic Design Collective.

ANNONS

Inom e-handelns vรคrld har framgรฅng mรฅnga gรฅnger varit regel snarare รคn undantag, och rapporter om รฅrliga omsรคttningsรถkningar pรฅ uppemot 100 procent hรถr inte till ovanligheterna.

Nordic Design Collective har ett brutet rรคkenskapsรฅr som tar slut i sommar, men redan nu berรคttar grundaren och VD:n Maria Richardsson att nรฅgon hundraprocentig tillvรคxt inte รคr att vรคnta. Hon vill gรคrna slรฅ ett slag fรถr transparens och tycker att det finns ett problem med de positiva utlรฅtanden som รคr vanliga inom media.

- Det ger ganska orealistiska fรถrvรคntningar pรฅ alla i branschen. Sen tycker jag nog faktiskt รคndรฅ att e-handelsbranschen kanske รคr bรคst pรฅ รถppenhet och transparens, sรคger hon.

"Alla har sina problem"

Som exempel pรฅ det nรคmner hon Emeet dรคr deltagarna enligt henne brukar vara bra pรฅ att ta upp guld och grรถna skogar. Enligt Maria Richardsson รคr fรถretagande i sjรคlva verket som en stรคndig berg- och dalbana dรคr man ena dagen kan fรฅ ett pris och nรคsta dag behรถva ta hand om nรฅgot som inte fungerar.

- Som fรถretagare รคr det viktigt att prata om det ocksรฅ i olika sammanhang fรถr att alla som startar pรฅ nytt inte ska bli avskrรคckta och tro att det gรฅr sรฅhรคr bra fรถr alla andra men inte fรถr mig. Fรถr sรฅ รคr det ju inte, alla har sina problem.

Maria Richardsson har varit verksam inom e-handeln i รฅtta รฅr, de fรถrsta รฅren med Signerat, och senare med Nordic Design Collective som hon fortfarande driver. I dag har bolaget tre anstรคllda och samarbetar med 170 formgivare, som gรถr en stor del av jobbet.

Men pรฅ senare tid har det blivit allt tydligare fรถr henne att hennes e-handelsfรถretag รคr i behov av en uppdatering. De senaste mรฅnadernas problem med PostNord har stรคllt till det fรถr Nordic Design Collective, vars formgivare ofta รคr smรฅfรถretagare som skickar brev med frimรคrken till kunder som inte alltid fรถrstรฅr varfรถr brev som fรถrsvunnit inte gรฅr att leta upp.

- Det har varit billigast fรถr formgivarna att skicka med frimรคrken, och nu under sommaren och hรถsten har det varit sรฅ mycket problem med det. Samtidigt har kunderna mycket mer krav nu รคn de hade tidigare. De har mognat och vet att allt gรฅr att spรฅra, och fรถrvรคntar sig att det gรถrs ocksรฅ.

Ska fรถrรคndra verksamheten

Maria Richardsson har de senaste mรฅnaderna varit med i Veckans 5ย och Expertens Tipsย pรฅ Ehandel.se, men det var ett tag sedan vi belyste hur det egentligen gรฅr fรถr hennes fรถretag.

- Jag skulle sรคga att det gรฅr bra men inte fantastiskt. Vi har mรคrkt av en รถkande konkurrens under hรถsten och det i kombination med leveransproblemen har lett till att vi nu hรฅller pรฅ att skruva och se รถver hur vi ska jobba framรถver och fรถrรคndra verksamheten sรฅ att vi kan hรคnga med.

Lite fรถrenklat kan man sรคga att Nordic Design Collective i dag agerar en form av mellanhand mellan formgivarna och kunderna. Men exakt hur verksamheten kommer att drivas lรคngre fram รคr รคnnu inte klart.

Vad รคr det du ska gรถra, รคndra fraktmodellen?

- Ja, det รคr ju det vi hรฅller pรฅ och tittar pรฅ och vi har inte riktigt hittat svaret pรฅ det รคn. Sรฅ jag fรฅr รฅterkomma om det, sรคger Maria Richardsson.

Hon tรคnker sig i alla fall att fรถrรคndringen, hur den nu รคn kommer att se ut, ska bli verklighet i รฅr.

- Ja, det hoppas jag verkligen. Vi mรฅste ju klara nรคsta รฅrs julhandel. Jag รคr en stรคndig tidsoptimist sรฅ jag tror kanske till sommaren.

ร–kad konkurrens om e-handelskunderna

Sedan Maria Richardsson bรถrjade med e-handel har kunderna enligt henne blivit mer mogna, och drar sig inte lรคngre fรถr att till exempel bestรคlla frรฅn utlรคndska sajter. Samtidigt har konkurrensen รถkat pรฅ hemmaplan, och det รคr svรฅrare att som e-handlare fรฅ kundernas uppmรคrksamhet.

- Det har hรคnt enormt mycket. Men det รคr fortfarande mรคnniskor som kรถper och sรคljer saker. Fรถrutsรคttningarna har fรถrรคndrats vรคldigt mycket men kรคrnan i att kรถpa och sรคlja saker รคr fortfarande densamma.

Vilken รคr den stรถrsta utmaningen med att driva e-handel?

- Att nรฅ ut i bruset, tror jag.

Ett sรคtt fรถr Nordic Design Collective att just nรฅ ut i bruset har varit att vid ett flertal tillfรคllen รถppna popup-butiker. Men รคven om de tillfรคlliga butikerna har tillfรถrt vรคrde genom att ge bolaget bรคttre kontakt med kunderna, kรคnner Maria Richardson inte att hennes fรถretag har hittat den perfekta formen fรถr upplรคgget รคn.

"Jรคttesvรฅrt" med popup

Hon menar att det รคr lรคtt att tro att saker mer eller mindre ska sรคlja sig sjรคlva i en fysisk affรคr, men att det egentligen finns flera avgรถrande faktorer; man behรถver till exempel veta hur man exponerar varorna, hur man bemannar utan att det kostar fรถr mycket samt hur man bemรถter kunden pรฅ ett bra sรคtt.

- Jag har fรฅtt en helt annan respekt fรถr att driva fysisk butik genom att genomfรถra de hรคr popup-butikerna. Det รคr jรคttesvรฅrt, och det รคr svรฅrt att gรถra det ekonomiskt lรถnsamt, sammanfattar hon.

Men kommer du att fortsรคtta med popups, รคven nรคr den hemliga fรถrรคndringen รคr genomfรถrd?

- Varje gรฅng jag har gjort en popup har jag sagt โ€œaldrig merโ€. Och jag har hittills aldrig hรฅllit det. Sรฅ det finns vรคl en stor risk fรถr att det blir sรฅ. Men vi har ingenting inbokat just nu.

Fick berรถm fรถr att ha delat med sig

Framรถver tรคnker Maria Richardsson i alla fall fortsรคtta att dela med sig av bรฅde sรฅdant som รคr bra och sรฅdant som รคr mindre bra i hennes fรถretag. I samband med en e-handelstrรคff pรฅ E-commerce Park i Helsingborg nyligen lyfte e-handelsprofilen och Emeet-grundaren Peter Hรถjman fram Maria Richardsson som en av de fรถretagare som bidragit allra mest till den โ€œsharing is caringโ€-princip som lรคnge varit verklighet inom e-handeln.

Fรถr Ehandel.se berรคttar hon att det fanns en helt annan nybyggaranda nรคr Emeet grundades, vilket fรถrde med sig en vilja att dela med sig och hjรคlpa varandra framรฅt.

- Jag tycker att det har fรถrรคndrats men det รคr inte sรฅ konstigt heller. Branschen har mognat sรฅ pass mycket. Sen รคr nog som sagt e-handeln den bransch dรคr man delar med sig mest. Och om nu Peter tycker att jag har varit med och bidragit till det blir jag ju jรคttestolt. Det รคr fantastiskt. Och det รคr en hรคrlig bransch att vara inom, avslutar Maria Richardsson.

Dela artikeln: