Annons

Nordiska kunder vågar inte näthandla med rösten

Nordiska kunder vågar inte näthandla med rösten

2019-03-07 09:38

"Handla med sin mobil sågs med viss skepsis för bara tio år sedan".

Enligt PostNord så är AI och röststyrda hemassistenter glödheta inom e-handeln. De nordiska konsumenterna sägs dock inte var speciellt sålda på att e-handla med rösten.

- Röststyrt är på allas läppar; vi låter Alexa och Siri öppna huset, föreslå middagsrecept och ha koll på vår hälsa. Men få av oss vågar ännu låta sin virtuella hemassistent köpa nya jeans åt sig, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Många kommer att inse fördelarna

Frågan är väl också hur man, som nordisk konsument, ber sin röstassisten köpa jeans. Oavsett möjligheterna så är konsumenterna inte sålda på konceptet, enligt rapporten E-handeln i Norden.

- Att handla med sin mobil sågs med viss skepsis för bara tio år sedan, och nu använder över hälften av de e-handlande svenskarna mobilen varje månad. Än verkar det dock vara långt kvar innan nordborna är bekväma med att handla via röststyrda enheter, skriver PostNord.

Enligt Arne Andersson handlar det förmodligen om en vanefråga och han tror att många snart kommer att inse fördelarna. Artificiell intelligens, å andra sidan, är inte något kunderna behöver ta till sig på samma sätt. Där sägs det finnas omedelbara fördelar för många e-handlare. Ett exempel som tas upp är möjliheterna att med AI minska klädreturerna, genom att bättre träffa rätt på kundens storlek.

Annons
Annons

"Sverige har högst andel som e-handlar"

Rapporten E-handeln i Norden tittar förstås också på hur nordborna e-handlade under 2018. Den nordiska e-handeln omsatte 230,2 miljarder kronor under förra året, enligt PostNords mätning.

- Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, där svenskarna står för nästan 93 miljarder. Sverige har högst andel av befolkningen som e-handlar, 68 procent, medan danskarna är de som spenderar mest på varje köp, 2 291 kronor, konstaterar PostNord.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta