Annons

Nordiska kunder vågar inte näthandla med rösten

Nordiska kunder vågar inte näthandla med rösten

2019-03-07 09:38

"Handla med sin mobil sågs med viss skepsis för bara tio år sedan".

Enligt PostNord så är AI och röststyrda hemassistenter glödheta inom e-handeln. De nordiska konsumenterna sägs dock inte var speciellt sålda på att e-handla med rösten.

- Röststyrt är på allas läppar; vi låter Alexa och Siri öppna huset, föreslå middagsrecept och ha koll på vår hälsa. Men få av oss vågar ännu låta sin virtuella hemassistent köpa nya jeans åt sig, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Många kommer att inse fördelarna

Frågan är väl också hur man, som nordisk konsument, ber sin röstassisten köpa jeans. Oavsett möjligheterna så är konsumenterna inte sålda på konceptet, enligt rapporten E-handeln i Norden.

- Att handla med sin mobil sågs med viss skepsis för bara tio år sedan, och nu använder över hälften av de e-handlande svenskarna mobilen varje månad. Än verkar det dock vara långt kvar innan nordborna är bekväma med att handla via röststyrda enheter, skriver PostNord.

Enligt Arne Andersson handlar det förmodligen om en vanefråga och han tror att många snart kommer att inse fördelarna. Artificiell intelligens, å andra sidan, är inte något kunderna behöver ta till sig på samma sätt. Där sägs det finnas omedelbara fördelar för många e-handlare. Ett exempel som tas upp är möjliheterna att med AI minska klädreturerna, genom att bättre träffa rätt på kundens storlek.

Annons
Annons

"Sverige har högst andel som e-handlar"

Rapporten E-handeln i Norden tittar förstås också på hur nordborna e-handlade under 2018. Den nordiska e-handeln omsatte 230,2 miljarder kronor under förra året, enligt PostNords mätning.

- Totalt handlade nordborna för drygt 230 miljarder kronor under 2018, där svenskarna står för nästan 93 miljarder. Sverige har högst andel av befolkningen som e-handlar, 68 procent, medan danskarna är de som spenderar mest på varje köp, 2 291 kronor, konstaterar PostNord.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta