Annons

Norsk e-handlare öppnar i Sverige - fälls direkt av RO Instagram-annons fälls

Norsk e-handlare öppnar i Sverige - fälls direkt av RO

2018-05-22 10:00

"Starkt självkritiska efter reaktionerna".

Norska Netthandelsgruppen, som driver nätbutikerna Comfyballs.no och Tights.no, har nu slagit upp en e-handel i Sverige. Via Comfyballs.se ska svenskarna få ta del av underklädesmärket med samma namn.

För att fira Sverige-öppningen så valde Netthandelsgruppen att locka svenskarna via lite Instagram-reklam. Detta mottogs dock inte väl av Sveriges Kvinnolobby, samt en privatperson, som valde att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen.

"Melonerna är starkt objektifierande"

Reklamombudsmannen förmedlar Sveriges Kvinnolobbys anmälan som alltså gäller den annons som ni kan se ovanför i artikelbilden:

Annons
Annons
- Sveriges Kvinnolobby anser att reklamen förmedlar en stereotyp, sexistisk och nedvärderande bild av kvinnor. Kvinnans ansiktsuttryck och melonerna som hon håller framför sina bröst är starkt objektifierande. Dessutom har varken kvinnan eller melonerna någon koppling till de marknadsförda herrkalsongerna, ska intresseorganisationen ha sagt.

"Ett misstag i de interna rutinerna"

Netthandelsgruppen håller med och förmedlar att de är starkt självkritiska efter de reaktioner man mottagit efter lanseringsreklamen i Sverige.

- Reklamen visades efter ett misstag i de interna rutinerna och annonsören har vidtagit åtgärder för att se till att det inte sker igen. Det fanns inte heller någon intention om att stöta sig med någon eller förmedla ett budskap med negativa stereotyper eller könsroller, skriver RO om Netthandelsgruppens uttalande.

Reklamombudsmannen fäller reklamen och pekar bland annat på hur kvinnan i annonsen framställs.

- Reklamombudsmannen konstaterar att kvinnan genom sin klädsel och pose med vattenmelonerna framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som ett sexobjekt har inte någon koppling till den marknadsförda prod­ukten herrkalsonger. Att kvinnan på bilden har på sig en tröja från annonsören ändrar inte bedömningen, konstaterar RO.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Löwengrips nya varumärke styrs av sociala medier

Ska enbart skapa produkter som kunder redan eftersöker.

Annons
Annons
Kundernas beslutsångest är hög när de <nobr>e-handlar</nobr> till barn

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset söker:

Kundtjänstmedarbetare/Webadministratör

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta