Annons

Norsk e-handlare öppnar i Sverige - fälls direkt av RO Instagram-annons fälls

Norsk e-handlare öppnar i Sverige - fälls direkt av RO

2018-05-22 10:00

"Starkt självkritiska efter reaktionerna".

Norska Netthandelsgruppen, som driver nätbutikerna Comfyballs.no och Tights.no, har nu slagit upp en e-handel i Sverige. Via Comfyballs.se ska svenskarna få ta del av underklädesmärket med samma namn.

För att fira Sverige-öppningen så valde Netthandelsgruppen att locka svenskarna via lite Instagram-reklam. Detta mottogs dock inte väl av Sveriges Kvinnolobby, samt en privatperson, som valde att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen.

"Melonerna är starkt objektifierande"

Reklamombudsmannen förmedlar Sveriges Kvinnolobbys anmälan som alltså gäller den annons som ni kan se ovanför i artikelbilden:

Annons
Annons
- Sveriges Kvinnolobby anser att reklamen förmedlar en stereotyp, sexistisk och nedvärderande bild av kvinnor. Kvinnans ansiktsuttryck och melonerna som hon håller framför sina bröst är starkt objektifierande. Dessutom har varken kvinnan eller melonerna någon koppling till de marknadsförda herrkalsongerna, ska intresseorganisationen ha sagt.

"Ett misstag i de interna rutinerna"

Netthandelsgruppen håller med och förmedlar att de är starkt självkritiska efter de reaktioner man mottagit efter lanseringsreklamen i Sverige.

- Reklamen visades efter ett misstag i de interna rutinerna och annonsören har vidtagit åtgärder för att se till att det inte sker igen. Det fanns inte heller någon intention om att stöta sig med någon eller förmedla ett budskap med negativa stereotyper eller könsroller, skriver RO om Netthandelsgruppens uttalande.

Reklamombudsmannen fäller reklamen och pekar bland annat på hur kvinnan i annonsen framställs.

- Reklamombudsmannen konstaterar att kvinnan genom sin klädsel och pose med vattenmelonerna framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som ett sexobjekt har inte någon koppling till den marknadsförda prod­ukten herrkalsonger. Att kvinnan på bilden har på sig en tröja från annonsören ändrar inte bedömningen, konstaterar RO.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Däck365 nådde 99 miljoner - blir superföretag och gasell

Det går bra nu.

Annons
Annons
Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

Nytt svenskt online-only brand ska lyfta med Kickstarter

"Direkt till konsument, utan några mellanhänder".

1
Många påminnelser med digitala fakturor

Många påminnelser med digitala fakturor

Kunderna vill inte ha dem på posten.

2
<nobr>E-handlarna</nobr> är supertaggade inför shoppingfesten

E-handlarna är supertaggade inför shoppingfesten

Framtidstron ökar rejält bland nätbutiker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desktop-trafiken till <nobr>e-handlare</nobr> sjunker mer än beräknat

Desktop-trafiken till e-handlare sjunker mer än beräknat

Mobilen tar över.

NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Helgläsning: NordicFeel och Eleven tar fart mot 500 miljoner

Ska skapa "skönhetens ICA".

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

RoyalDesign slår upp portarna till ny supermodern sajt

11 miljoner för branschens Ferrari.

Annons
Annons
Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Deras väskor ska ta dem ut på resan mot 100 miljoner

Lanserade egen e-handel när köpet blev för krångligt.

Coops nästa <nobr>e-handelssteg</nobr> - leverans lördag och söndag

Coops nästa e-handelssteg - leverans lördag och söndag

Med start imorgon.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta