Annons

Norsk e-handlare öppnar i Sverige - fälls direkt av RO Instagram-annons fälls

Norsk e-handlare öppnar i Sverige - fälls direkt av RO

2018-05-22 10:00

"Starkt självkritiska efter reaktionerna".

Norska Netthandelsgruppen, som driver nätbutikerna Comfyballs.no och Tights.no, har nu slagit upp en e-handel i Sverige. Via Comfyballs.se ska svenskarna få ta del av underklädesmärket med samma namn.

För att fira Sverige-öppningen så valde Netthandelsgruppen att locka svenskarna via lite Instagram-reklam. Detta mottogs dock inte väl av Sveriges Kvinnolobby, samt en privatperson, som valde att anmäla reklamen till Reklamombudsmannen.

"Melonerna är starkt objektifierande"

Reklamombudsmannen förmedlar Sveriges Kvinnolobbys anmälan som alltså gäller den annons som ni kan se ovanför i artikelbilden:

Annons
Annons
- Sveriges Kvinnolobby anser att reklamen förmedlar en stereotyp, sexistisk och nedvärderande bild av kvinnor. Kvinnans ansiktsuttryck och melonerna som hon håller framför sina bröst är starkt objektifierande. Dessutom har varken kvinnan eller melonerna någon koppling till de marknadsförda herrkalsongerna, ska intresseorganisationen ha sagt.

"Ett misstag i de interna rutinerna"

Netthandelsgruppen håller med och förmedlar att de är starkt självkritiska efter de reaktioner man mottagit efter lanseringsreklamen i Sverige.

- Reklamen visades efter ett misstag i de interna rutinerna och annonsören har vidtagit åtgärder för att se till att det inte sker igen. Det fanns inte heller någon intention om att stöta sig med någon eller förmedla ett budskap med negativa stereotyper eller könsroller, skriver RO om Netthandelsgruppens uttalande.

Reklamombudsmannen fäller reklamen och pekar bland annat på hur kvinnan i annonsen framställs.

- Reklamombudsmannen konstaterar att kvinnan genom sin klädsel och pose med vattenmelonerna framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som ett sexobjekt har inte någon koppling till den marknadsförda prod­ukten herrkalsonger. Att kvinnan på bilden har på sig en tröja från annonsören ändrar inte bedömningen, konstaterar RO.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
IKEA har stora problem med sin <nobr>e-handelssajt</nobr>

IKEA har stora problem med sin e-handelssajt

Snart pågått i en vecka.

Annons
Annons
iApotek.se köper konkurrent för 11 miljoner kronor

iApotek.se köper konkurrent för 11 miljoner kronor

Konsolidering bland apoteks-uppstickare.

Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra <nobr>e-handlare</nobr>

Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra e-handlare

Öppnar i centrala Stockholm.

Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

Odd Molly blöder pengar - stänger ner fysiska butiker

"Ska kritiskt utvärdera vår närvaro via egna fysiska butiker".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"God fart i e-handeln" - trots skakig start för ICAs darkstore

E-handelsansvarige lämnar för att bli vd på Hobbex.

Svenskt bolag lägger 300 miljoner på nätmathandel

Svenskt bolag lägger 300 miljoner på nätmathandel

Värdering på 2,24 miljarder.

Matsmart till nya marknader - han blir ny teknikchef

Matsmart till nya marknader - han blir ny teknikchef

Lämnar Proffsmagasinet för toppjobb hos e-handlaren.

Annons
Annons
Lindex om försäljningen hos Nelly:

Lindex om försäljningen hos Nelly: "Ser ett intresse"

Inledde unikt e-handelssamarbete.

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen med 30%

"Försöker tänka utanför boxen".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager

Viskan System AB söker:

Driven, lösningsfokuserad Systemadministratör som brinner för IT


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta