Nu har Amazon rullat ut sin Etsy-utmanare

Under gårdagen lanserade e-handelsjätten sin marknadsplats för handgjorda produkter, Handmade at Amazon.

Det har varit på tapeten ett tag och nu är den här, Amazons egen variant av Etsy. En marknadsplats vid namn Handmade at Amazon som kommer att erbjuda precis vad det låter som, handgjorda produkter tillverkade av småskaliga hantverkare.

Redan från start säger sig Amazon ha mer än 80 000 produkter till salu från mer än 5000 hantverkare i 60 länder inom kategorier som smycken, konst, inredning och möbler. Att lägga upp sina produkter på sajten ska vara gratis och vid en försäljning tar Amazon en provision på 12 procent, att jämföra med Etsys 3,5 procent. Etsy tar dock en uppläggningsavgift på 20 cent per produkt.

Annons

Etsy inte oroade

Hur detta kommer att påverka Etsy är svårt att säga i dagsläget men hantverksmeckat har haft en turbulent sista tid. Sedan börsnoteringen i april, då bolaget värderades till mer än 3,5 miljarder dollar, har aktien närmast upplevt ett fritt fall.

Att Etsy lättat på reglerna och nu gör det möjligt för säljare på sajten att använda sig av olika tillverkare för att skala upp sin produktion har inte heller varit populärt i alla läger. Men Etsy säger sig inte vara oroade över Amazons satsning trots att e-handelsjätten har 280 miljoner aktiva kunder, att jämföra med Etsys 21 miljoner.

– Vi anser att vi är den bästa plattformen för kreativa entreprenörer och vi gör det möjligt för dem att lyckas på sina egna villkor. Etsy har tio års erfarenhet och förstår konstnärer och säljare och vi kan hjälpa dem på ett sätt som ingen annan marknadsplats kan göra, säger Etsys vd, Chad Dickerson till ArsTechnica.

Annons