Nu har Blocket rullat sin nya köp- och säljapp

Något försenat har begagnatsajten nu lanserat sin nya bilddrivna loppis-app som riktar sig till en yngre målgrupp.

Redan i början av november kunde vi berätta om Blockets planer på att lansera köp- och säljappen Shpock i Sverige. Appen, som beskrivs som en streetloppis i mobilen och riktar sig till konsumenter mellan 16 och 24 år, skulle rullas ut vid årskiftet men det har tagit lite längre tid än så.

Nu är det dock dags och idag har appen lanserats på den svenska marknaden. Shpock är framtagen i samarbete med österrikiska systerbolaget Finderly, som lanserade appen redan 2012 och ska ha fler än 10 miljoner användare runt om i Europa, däribland England, Tyskland, Frankrike, Kroatien och Italien.

Annons

Bildbaserade annonser

Till skillnad från traditionella Blocket är Shpock mer anpassad för lågprissegmentet i de olika kategorierna och med större fokus på lokal handel. Att lägga upp annonser är gratis men användaren kan betala extra för bättre exponering av sina annonser.

Det ska också att vara större fokus på bilder istället för textbaserade annonser och användarna ska kunna följa och chatta med varandra.

– De unga är en mycket viktig målgrupp för Blocket som vi vill närma oss ytterligare. Vi ser skillnader mellan hur personer i olika åldrar föredrar att köpa och sälja begagnat beroende på digitala vanor, livsstil och varor, kommenterade Jan Prokopec, vd på Blocket, den kommande lanseringen i höstas.

Annons