Annons

Nu har Google Shopping lanserats i Sverige

Nu har Google Shopping lanserats i Sverige

2013-11-08 09:21

I går lanserade Google sitt nya annonsformat Google Shopping i Sverige. Google Shopping har redan funnits i ett antal länder i flera år och är en tjänst som inte uppskattas av alla e-handlare. Nu har alltså turen kommit till Sverige.

I början av oktober berättade vi om att Google Shopping testades i Sverige med hjälp av svenska e-handlare som redan använder tjänsten i andra länder. Något som inte alla e-handlare i vårt avlånga land jublade över, men nu har tjänsten lanserats i full skala.
– Varje dag kommer användare till Google för att söka efter produkter och komma i kontakt med säljare för att göra sina inköp. Vi har jobbat hårt för att förbättra shoppingupplevelsen i Sverige och är glada över att kunna berätta att våra användare nu kommer att börja se produktannonser när de ställer shopping-relaterade sökfrågor på Google.se, säger Santiago Andrigo, Produktchef på Google Shopping.
För att få listas i Google Shopping måste man så klart betala för sig och produktannonseringen aktiveras i Google Merchant Center efter att man kopplat ihop det med sitt Google Adwords-konto. Precis som för Google Adwords kan man utläsa statistik kring annonseringen via Google Analytics.

Visas i separat ruta

Produktannonserna kommer att visas i en ruta med bilder på produktsökningar när Google identifierar att en sökfråga har kommersiell innebörd. Det krävs också att det finns tillräckligt med relevanta produkter för att matcha användarens fråga.

Rutan kommer att ha märkningen “Sponsrade länkar” och kommer till en början att finnas längst upp till höger på sidan med sökresultat, ovanför textannonserna.
– Vi ser fram emot att skapa trevliga shoppingupplevelser för konsumenter i nära samarbete med annonsörerna. Produktannonser är bara ytterligare ett steg mot målet att förmedla teknologi, verktyg och trafik och hjälpa till att utveckla Sveriges ekosystem för återförsäljning, säger Santiago Andrigo.

Källa: Google

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

mephisto73
2013-11-08 22:05

Google fortsätter att försöka tvinga innehållet av sajterna och utöka sitt parasiterande. Funderar på att gå över till Bing i ren protest.

Kocken
2013-11-09 10:22

Skulle inte köpa aktier i Prisjakt och liknande prisjämförelsesajter nu.

Annons
Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons
En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta