Annons

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor Carin Blom avslöjar glädjande e-handelssiffror

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

2018-02-20 10:15

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Efter en framgångsrik Black Friday och rekordhöga nivåer under julhandeln, stod det klart att e-handelsåret 2017 skulle bli något alldeles extra. Nu meddelar PostNord att svensk e-handel omsätter 67 miljarder kronor, vilket är en ökning på 16 procent jämfört med siffran för 2016. Det är däremot lite lägre än prognosen på 17 procent, som lades fram i början av året.

LÄS ÄVEN: Svenskarna e-handlade för över 5 miljarder på Black Friday

"Det går bara snabbare nu"

PostNords siffra på 67 miljarder, som publicerats i företagets dagsfärska nummer av E-barometern, ligger i linje med vad som går att utläsa från Ehandelsindex, där svensk e-handels samlade omsättning för närvarande är uppe i drygt 65 miljarder kronor.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan idag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom, i ett pressmeddelande.

Elektronik och mode står ut

Enligt PostNord står nu e-handeln för nio procent av Sveriges samlade detaljhandel, och det är även på nätet den starkaste tillväxten sker.

- E-handelns andel av tillväxten i sällanköpsvaruhandeln har fördubblats för varje år de senaste tre åren, och under 2017 motsvarade e-handelns ökning drygt 80 procent av tillväxten inom sällanköp, skriver företaget.

LÄS ÄVEN: "Det sker ingen tillväxt i de fysiska butikerna"

E-handelsskiftet är märkbart i i stort sett alla branscher, men PostNord pekar ut elektronik och mode som två segment där utvecklingen är extra tydlig.

- Nu säljs knappt var tredje elektronikprodukt på nätet och modebranschen på nätet motsvarar 16 procent av den totala modehandeln. Räknar vi med all konsumtion från utländska sajter blir den andelen ännu högre. Det är två branscher som möter en stenhård konkurrens, med prispress och nya konsumentbeteenden.

Föräldrar handlar gärna leksaker i mobilen

Helårets riktiga vinnarbransch blev dock barnartiklar och leksaker, som enligt PostNord ökade sin e-handelsförsäljning med 23 procent.

Annons
Annons
- Den här kategorin präglas framför allt av en stark mobilanpassad konsument, där möjligheten att handla på språng eller i soffan är behållningen.

I E-barometern går det också att utläsa att köpcentrumen mellan år 2015 och 2017, har tappat 11 procent av den yngre generationen till mobiltelefonerna, där den kundgruppen i allt högre utsträckning väljer att konsumera.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Förstå beteendet och vinn kundens hjärta

PostNords recept för fysiska aktörer som vill lyckas i den digitala framtiden - till exempel ska 75 procent av svenskarna ha e-handlat i december - är att satsa på personlig service, upplevelser och tjänster.

- Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det, säger Carin Blom.

LÄS ÄVEN: Vet du om dina kunder stannar när det vänder?

E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Rapporten bygger på en en konsument- och företagsundersökning.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta